Nattens fåglar – från Öland till Abisko

Rödhake. Foto: Erik Hansson

Efter midnatt lördag den 29 maj sänds återigen Fågelsångsnatten. Åtta timmars direktsänd fågelradio i Naturmorgon i P1. Natursidan har pratat med två av programmets deltagare om vad vi kan förvänta oss.

Det är andra året som Fågelsångsnatten sänds. I fjol lyssnade ungefär 380 000 personer på programmet. Den här gången sker sändningen nästan en månad senare vilket Naturmorgon hoppas ska ge “en ännu mer spektakulär startuppställning” när fler fåglar hunnit fram till Sverige och börjat ta ton.

På fem platser runt om i landet finns reportrar och “expertkommentatorer” ute i natten för att lyssna och berätta vilka fåglar som hörs medan programledarna Jenny Berntson Djurvall och Mats Ottosson har sällskap av ekologiprofessorn Susanne Åkesson i en ekhage i Småland.

Lite längre söderut kommer Elsy-Britt Schildt finnas på plats vid Stenåsabadet på Öland. Hon har höga förhoppningar. Att lyssna på nattfåglar är en viktig del av hennes fågelår.

– Rödspov måste vi få höra – jag kan inte tänka mig en natt i Stenåsa utan rödspov, säger hon och entusiasmen går inte att ta miste på.

Även svalor, storspov, tofsvipor, näktergal, härmsångare, törnsångare och ärtsångare bör kunna höras. Kanske kan det bli lite gravandskackel, jamande ormvråk och på morgonkvisten småtättingar som svartvit flugsnappare, rödhake och hämpling, hoppas Elsy-Britt.

Elsy-Britt Schildt. Foto: Privat

– En del arter som är vanliga här är kul för folk i andra delar av landet. Det är lätt att bli hemmablind för fåglar i ens närhet och programmet går väl lite ut på att visa att det är väldigt olika vad en nattkonsert kan innebära.

Har du några tips till dem som vill uppleva nattsångare på egen hand?
– Det viktigaste är kanske att de första gångerna ha med någon som kan nattsångarna så att du kan få lite tips om vad som hörs. Då kan du få lära dig lite ramsor och minnesregler – det blir så mycket roligare om du kan lite av det som hörs. Du kan också få tips om vart du bör bege dig för att lyssna på nattsångare.

Elsy-Britt anser att nattsångarna är bland det bästa med den här tiden på året och räknar upp mängder av platser och situationer som är värda att uppleva. Tidigt i april när trastarna kommer igång – “man kan bli religiös för mindre”. Eller i tjäderskogen när man först hör rödhake, sedan trastarna och sedan tjäder och orre – “det är bara helt otroligt”.

– Eller gå ut i en svensk vassjö på natten. Det är en konsert som är helt fantastiskt. Fåglarna som lever i vassen kan man oftast inte se. Det är en annan sida av fågelskådningen som inte alla upptäckt och det är lite synd, vasskonserten i maj-juni är helt magisk, fortsätter Elsy-Britt.

Sävsångare vid Hjälstaviken. Foto: Erik Hansson

Hjälstavikens vassbälte och Abiskos fjällfåglar
En vassjö kommer också vara med under fågelsångsnatten. I Hjälstaviken i Uppland kommer jourhavande biolog Didrik Vanhoenacker finnas på plats för att berätta för lyssnarna vad som hörs. Längre norrut finns Lo Fischer, föreståndare för Abisko naturum, ute i natten för att lyssna efter fjällfåglar. Hon berättar att hon inte kan så mycket om nattfågelsång, men ser fram emot en vaken natt i Abisko med fågelsång från alla håll. Det måste man inte vara “fågelnörd” för att uppskatta.

– Jag är inte den som vanligtvis är ute och lyssnar efter fågel på nätterna, men jag är ju van att ha en vacker ljudmatta utanför det öppna sovrumsfönstret, berättar Lo. Kanske är det så att jag snarare skulle märka av om fåglarna tystnade…

Lo Fischer. Foto: Privet

Vad hoppas du mest på inför Fågelsångsnatten?
– Jag hoppas på att få lyssna in alla de superduktiga personerna som deltar och ta del av deras kunskaper! Och jag hoppas att jag kan bistå med en del annat från Abisko och fjällen. Bistå med sådant som ger en fågelnatt ett vidare perspektiv. Så att lyssnaren märker att när man “letar fågel” så får man växter, kulturhistoria, väder och annat på köpet.

Vad tror du att vi kan förvänta oss för fåglar hos dig i Abisko?
– Det ärliga svaret är ju att vi inte riktigt vet. Våren är lurig så här långt norrut så man vet inte riktigt när de olika arterna dyker upp. Vi får helt enkelt vänta in natten och lyssna in vad som dyker upp. Men visst tror vi ju att blåhaken börjat sjunga, att bergfinken börjat bräka och att fjällvråken tar en runda över området. Kanske en skrattande dalripa bidrar till ljudbilden.

Apropå att sova med öppet sovrumsfönster under senvåren så är det något som Elsy-Britt på Öland medger blir lite för mycket av det goda.
– Jag kan inte ha öppet fönster i sovrummet. Då kan jag inte sova. Jag vaknar bara och registrerar vad det är som låter. Men det är en jättehäftig konsert som är väl värd att uppleva. Det är lite tragiskt att folk går miste om det. Det kan räcka med att bemöda sig att gå ut strax innan gryningen och höra de första fåglarna börja sjunga – koltrasten och rödhaken.

Vad är det som gör att du tycker så mycket om att lyssna efter nattsångare?
– Det är inte rariteterna som får mig att åka ut på natten, det är det magiska att inte se utan skåda med öronen istället. Det ger en dimension till i fågelskådningen att behöva söka i minnet för att försöka känna igen fåglarnas röster. Men för att bli bra på fågelläten måste man repetera och ett tips är att ha fågelläten i bilen så att du kan öva medan du kör.

När vi avslutat intervjun dröjer det bara några minuter innan Elsy-Britt ringer upp igen.

– Jag glömde en av de viktigaste, utbrister hon. Drömmen är såklart att få in kornknarr! Det är så magiskt. Den ger vibbar från de gamla jordbruksmarkerna som knappt finns längre i det ekonomiskt styrda jordbruket. Kanske kan vi även höra rapphöns eller vaktel.

Natten mellan fredag och lördag den 29 maj, med start direkt efter midnatt, får vi höra i direktsänd radio hur magiskt det blir.