Nästan en halv miljard djur döda i Australiens bränder

koala

Koala. Foto (beskuret): Douglas Paul PerkinsEget arbete, CC BY 3.0, Länk

Enligt ekologer vid University of Sydney kan ungefär 480 miljoner däggdjur, fåglar och reptiler ha dött som en följd av de massiva bränder som drabbat Australien den senaste tiden.

Av de ungefär 480 miljoner djuren är nästan 8 000 koalor. I ett av landets viktigaste områden för arten har en tredjedel av populationen dött. De har förlorat så stora områden lämpliga livsmiljöer att antalet koalor i Australien från och med nu troligen kommer fortsätta minska även när bränderna slocknat.

Elden har i många fall rört sig så snabbt att många djur inte hunnit undan och de som undviker elden kan ha fått sin livsmiljö förstörd. Flera viktiga naturområden med mängder av arter har drabbats, bland annat världsnaturarven Greater Blue Mountains och Gondwanas regnskogar.

Det brinner fortfarande på runt 100 platser i Australien och än så länge har över 50 000 kvadratkilometer mark brunnit upp. Som jämförelse är Småland knappt 30 000 kvadratkilometer.

I takt med att planeten blir allt varmare kommer också allt fler bränder uppstå och de blir även än mer intensiva.

Koalor inte ”utrotade”, men läget allt allvarligare för Australiens natur