Möss lockar partners med ljudet från en jetmotor

Mus. Foto: Erik Hansson

Möss ger ifrån sig högfrekventa pip, som inte människor kan höra, för att locka till sig en partner och för att markera revir. Nu vet forskare även hur dessa ljud skapas – ungefär på samma sätt som i en jetmotor.

Forskningen som leddes av biologen Coen Elemans vid Syddansk Universitet i Danmark kunde med hjälp av höghastighetskameror som fångade 100 000 bilder per sekund konstatera att de tidigare teorierna om hur mössen skapar sina ultraljudspip inte stämmer. Det sker varken genom att de vibrerar stämbanden eller på ungefär samma sätt som en tekanna kan börja tjuta.

Istället skapas ljuden genom att en liten luftström från luftstrupen åker mot innerväggen i struphuvudet. Luften studsar från väggen på väg uppåt och skapar en virvel som framkallar det visslande ljudet.

– Intressant nog är den här mekanismen enbart känd för att skapa ljud i överljudstillämpningar som till exempel i vertikal start eller landning med jetmotorer. Mössen verkar göra något väldigt komplicerat och smart för att skapa ultaljud, säger Anurag Agarwal från University of Cambridge, som studerat forskningen.

Forskningen på mössens ljud kan ligga till grund för förståelse för exempelvis autism och stamning då den visar hur ljud kan förändras både med neurologiska funktioner och som ett resultat av anatomi, skriver rapportförfattarna i Current Biology.

Källa: Live Science