Mesar med bra minne har större chans att överleva

Bergtita, en art som lever i västra Nordamerikas bergsområden. Foto: Cgates326Eget arbete, CC BY-SA 4.0, Länk

Ett bra minne och en bra inlärningsförmåga är viktiga egenskaper för en ny lång studie på mesfågeln bergtita, som nu publicerats i Current Biology.

Bergtitan är en art som stannar kvar i samma område året om. Den håller sig i västra Nordamerikas bergstrakter och för att överleva samlar den på sig mat som göms på olika platser. Att komma ihåg var dessa platser är visade sig vara en ren fråga om överlevnad för de unga bergtitorna. I en ny stor studie framgick att unga bergtitor med bra inlärningsförmåga och minne hade större chans att överleva sitt första år.

LÄS ÄVEN: • Så ser och hör du skillnad på mesfåglarna

Det är under det första levnadsåret som flest bergtitor dör och så många som hälften av dem dör varje år. I snitt lever bergtitor bara i 1,5 år. Men programmet följer fåglarna under hela deras liv och den äldsta de följt är nu sju år gammal.

LÄS ÄVEN: • Bokrecension: Hur smarta är egentligen fåglar?

Genom åren har tusentals bergtitor undersökts och ringmärkts för att de ska kunna studeras och kännas igen. Forskarna byggde också speciella matstationer för att se hur individerna lär sig och kommer ihåg.

LÄS ÄVEN: • Så kommunicerar sillgrisslor för att dela på föräldraansvaret

Deras slutsats är att evolutionen gynnat bergtitor med bra minne och rumsuppfattning och att de därmed utvecklat betydligt bättre sådana förmågor. Det märktes ingen större skillnad i individernas kognitiva förmåga från deras första år till att de var fullvuxna. Det handlar med andra ord inte så mycket om att mesarna lär sig att bli bättre i takt med att de blir äldre utan vad de föds med för förutsättningar.

Källor: Science Daily och “Natural Selection and Spatial Cognition in Wild Food-Caching Mountain Chickadees