Massdöda fåglar kopplas till klimatförändringar

Svartkronad skogssångare – en av fågelarterna som hittades. Foto: Becky Matsubara from El Sobrante, California – Wilson’s Warbler (m), CC BY 2.0

Det var i september 2020 som biologer vid New Mexico State University (NMSU) och mängder av privatpersoner i södra USA rapporterade in nästan 10 000 döda fåglar på kort tid. Nu har forskare undersökt många av fåglarna och kommit fram till att de verkar ha svultit ihjäl långsamt och att det finns en koppling till klimatförändringar.

– Det är oerhört skrämmande. Vi har aldrig sett något liknande. Vi förlorar hundratusentals om inte miljontals flyttfåglar, sa Martha Desmond, professor vid NMSU:s avdelning för naturvård och bevarande till Las Cruces Sun i september.

De döda fåglarna som hittades var av många olika arter, varav flera anses hotade, och en stor andel verkar ha varit på väg att flytta söderut när de dött. När fåglarna obducerades upptäcktes det att de var utmärglade och att de under lång tid haft svårt att hitta tillräckligt med mat. Så pass mycket att de börjat använda sina fettreserver som de normalt sett använder under sin långa flytt söderut. De verkade också ha inlett sin migration i dålig form, troligen på grund av den “megatorka” som sydöstra USA upplevt i år. När de dessutom flög in i ett område med kraftig kyla och nederbörd verkade många av de försvagade fåglarna tappa orienteringen och flög in i bilar, fönster och byggnader.

– Här i New Mexico har vi haft ett väldigt torrt år och vi kommer troligen få fler av dem framöver. Jag skulle säga att klimatförändringarna verkar spela en roll i detta, säger Martha Desmond, biologiprofessor vid New Mexico State University (NMSU), till The Guardian. Martha och hennes team söker nu medel för att kunna fortsätta forska på massdödsfall av fåglar.

Källor: The Guardian, New Mexico State University’s Department of Fish, Wildlife & Conservation Ecology och Las Cruces Sun