Koppargruva ska startas i Jordaniens största naturreservat

Dana biosfärområde i Jordanien. Foto: Bernard Gagnon, CC BY-SA 3.0.

Jordaniens regering har godkänt planer på en stor koppargruva i landets största naturreservat med ett flertal globalt hotade arter.

Dana biosfärområde i Jordanien är nästan 300 kvadratkilometer stort och sträcker sig från höjder på 1500 meter över havet till ökenlandskap. Det utreds av Unesco för att eventuellt bli ett världsnaturarv. I området finns en stor biologisk mångfald med bland annat över 800 växtarter, över 200 fågelarter och ungefär 40 däggdjur. Här lever också globalt hotade arter som levantsiska, ökenlo och nubisk stenbock.

Ökenlo. Foto: Leo za1, CC BY-SA 3.0.

Jordaniens myndighet för energi och mineraler har klubbat igenom beslutet om att öppna den stora koppargruvan i området som beräknas innehålla 45 miljoner ton koppar. Organisationen som sköter området, Royal Society for the Conservation of Nature (RSCN), har dock meddelat att de kommer bekämpa beslutet med alla medel under Jordaniens lagar.

Det har även International Council on Monuments and Sites (ICOMOS) sagt att de kommer göra. Organisationens talesperson Mohammad Najjar säger till Middle East Eye:

– Området som föreslås för en koppargruva har över 300 arkeologiska fynd och platser som kommer raderas fullständigt. De indirekta negativa effekterna av en öppen gruva kommer definitivt påverka flora och fauna, vattentillgången och lokalbefolkningen.

Dessutom tror ICOMOS att en gruva kommer leda till att Dana inte kommer kunna bli ett av Unescos världsnaturarv.

Beslutet har också väckt internationell uppmärksamhet sedan bland andra Birdguides.com uppmärksammat fallet och det har nyligen startats en namninsamling mot beslutet.

Källor: Middle East Eye och Birdguides.com