Kan fåglar bedöma orkansäsonger i förväg?

Rostskogstrast. Foto: CephasEget arbete, CC BY-SA 3.0, Länk

Hur rostskogstrasten häckar verkar ge en mer träffsäker prognos om kommande orkansäsong än meteorologisk data. Det är åtminstone slutsatsen i en ny studie baserad på 20 års uppgifter om den amerikanska trasten.

Fåglarna verkar på något sätt känna på sig hur pass starka tropiska stormar som är på väg att formas under kommande säsong. Utifrån detta anpassar rostskogstrastarna sin häckning.

Varje år påbörjar de en ny häckning om den första misslyckas på grund av ett rovdjur eller oväder. De fortsätter att försöka tills de lyckas, men förr eller senare avbryter de försöken för det året och förbereder sig istället på den långa flytten söderut.

Christopher Heckscher, som gjort studien, märkte att rostskogstrastarna avbröt sina häckningsförsök tidigare vissa somrar. Han lyckade inte hitta någon förklaring förrän han tittade på tropiska oväder. När det blev en mild orkansäsong drog rostskogstrastarna ut på sin häckning medan de avbröt den tidigare under säsonger med flera starka orkaner.

Genom att flytta tidigare undviker trastarna de kraftiga orkanerna och har därmed större chans att överleva till sina övervintringsplatser.

Studien gjordes på 15-20 par under ungefär 20 år och även om Christopher Heckscher medger att hans data är i minsta laget så var kopplingen väldigt tydlig. Han hoppas nu att hans studie, som publicerats i Scientific Reports, ska få andra forskare att göra liknande undersökningar, samt försöka lista ut vad det är fåglarna kan känna av så att även vi människor blir bättre på att förutspå orkansäsonger.

– Jag tycker inte att den här studien är så vild som den kan verka. Flyttfåglar har utvecklat långa förflyttningar för att maximera sin reproduktionsframgång och överlevnad under året genom att följa gynnsamma miljöförhållanden i hemisfären eller till och med globalt, säger Jill Deppe, ansvarig för National Audubon Society’s Migratory Bird Initiative, till Audubon.

Att fåglar känner av när oväder är på gång är inget nytt. I april 2014 drabbades exempelvis USA av 84 tornados. Dagen innan ovädret bröt ut flög guldvingade skogssångare i området 70 mil bort. Det som är nytt med studien på rostskogstrastar är att de verkar kunna känna av oväder tidigare än så.

Ny forskning om seglare – fåglarna som sover flygandes