Kaliforniens hotade pumor kan få ökat skydd

Puma. Foto (beskuret): George Gentry; United States Fish and Wildlife Service., Public Domain, Link

California Fish and Game Commission har röstat igenom att pumor bör listas som hotade. Det skulle innebära att de stora kattdjuren får kraftigt ökat skydd.

Efter en namninsamling av Center for Biological Diversity och Mountain Lion Foundation och en undersökning som visade att pumor kan behöva ökat skydd i delstaten har nu California Fish and Game Commission, med röstsiffrorna 5-0, röstat för att pumor ska listas under delstatens Endangered Species Act. Beslutet anses därmed preliminärt fattat, men kommissionen ska ta in synpunkter från allmänheten. Ett permanent beslut kan fattas 2022.

– Detta är ett historiskt ögonblick för Kaliforniens stora katter och den rika biologiska mångfalden. Dessa ekosystemingenjörer står inför enorma hot som kan utplåna nyckelpopulationer. Men med statligt skydd kan vi börja vända kursen för att rädda våra pumor. Tjänstemännen förtjänar en stor applåd för sin insats för att skydda dessa fantastiska djur, sa Tiffany Yap, en biolog vid Center for Biological Diversity och huvudförfattaren till namninsamlingen.

Det är sex olika populationer av pumor som namninsamlingen gällde och de kan vara utrotade inom 50 år om inte något görs. I dagsläget är de bara ungefär 500 stycken. Förutom isolering på grund av byggen av bland annat vägar så är de största hoten mot pumorna att de blir påkörda av bilar, förgiftade och skjutna i skyddsjakt.

Om puman tas upp på Endangered Species Act permanent, skulle lokala myndigheter behöva ta större hänsyn till pumor när det gäller exempelvis byggprojekt, men också att göra insatser i form av faunapassager vid vägar, sluta med dödligt råttgift i pumornas livsmiljöer och göra upp en plan för hur pumorna ska kunna klara sig.

Källa: Center for Biological Diversity och Los Angeles Times