IUCN: Massutrotningen av arter är mer omfattande än vi trott

Giraffer. Foto: Marie Mattsson http://mariemattsson.se/

Giraffer. Foto: Marie Mattsson

Giraffer tillhör nu världens hotade arter efter att ha minskat i antal med ungefär 40 procent på 30 år. På IUCN:s nya lista över världens hotade arter får girafferna sällskap av över 24 000 arter och nytt för i år är att även flera vilda växter som är viktiga för världens matförsörjning anses hotade.

IUCN:s internationella rödlista innehåller nu bedömningar av hur det går för 85 604 arter och av dessa är över en fjärdedel hotade – 24 307 och många arter hinner inte ens beskrivas innan de utrotats.

– Den här uppdaterade rödlistan från IUCN visar att omfattningen av den globala massutrotningskrisen kan vara ännu större än vi trott. Regeringarna som är samlade på FN:s möte för biologisk mångfald i Cancun har det slutgiltiga ansvaret att öka ansträngningen för att skydda planetens biologiska mångfald – inte bara för dess skull utan även för att säkra matproduktion och hållbar utveckling, säger IUCN:s generalsekreterare Inger Andersen.

Den kanske mest uppmärksammade arten i IUCN:s nya rödlista är giraffen. Det ikoniska djuret är nu officiellt hotat av utrotning. På 30 år har populationen minskat med ungefär 40 procent enligt IUCN. Tidigare i år skrev vi om hur Giraffe Conversation Foundation (GCF) anser att minskningen till och med är hela 40 procent på bara 15 år.

LÄS ÄVEN: • 40 procent färre giraffer på bara 15 år

I år har IUCN:s rödlista tack vare ett nära samarbete med BirdLife International kunnat lista hela 11 121 fågelarter och av dem är 742 nya arter. 13 av dessa nybeskrivna arterna är utdöda och flera av dem har dött ut de senaste 50 åren.

– Tyvärr innebär inte de över 700 nya arterna att det går bättre för världens fåglar. Ju mer vi lär oss desto mer bekräftas vår oro. Ohållbart jordbruk, skogsavverkning, invasiva arter och andra hot så som illegal handel driver fortfarande många arter mot utrotning, säger Ian Burfield, global forskningschef för BirdLife.

Apropå fåglar så har det skett en stark negativ utveckling för vilda fåglar som är populära i fångenskap. Grå jakon exempelvis har helt utrotats från många områden på grund av illegal handel och skogsskövling och situationen är ännu värre i Asien med arter som rostpannad fnittertrast och orangehuvad bulbyl.

LÄS ÄVEN: • Populär talande papegoja snart utrotad i det vilda.

För första gången har också 233 vilda släktingar till vanliga odlade växter så som havre och solrosor placerats på rödlistan, framför allt på grund av expanderande jordbruk. IUCN anser att det kan vara ett hot mot framtida matproduktion eftersom vilda släktingar innehåller viktig genetisk variation till skillnad från odlade grödor.

Källa: IUCN