Internationell succé för SVTs slow-tv Den stora älgvandringen

Älg. Foto: Erik Hansson

I söndags avslutades SVTs maratonsändning ”Den stora älgvandringen”. En tre veckor lång livesändning från Ångermanälven som växte till att bli en internationell succé med över två miljoner tittare och över tre miljoner tittade timmar.

”Den stora älgvandringen” vid Ångermanälven var en storsatsning från SVTs sida. Det användes 15 fjärrkameror, två drönare, en båtkamera, omkring 10 000 meter kabel och dygnet runt-bemanning för att skildra hur älgarna tar sig över älven norr om Junsele. Älgarna vandrar från sitt vinterbete vid kusten till sommarbetet närmare fjällen. Sammanlagt passerade 58 älgar över floden under direktsändningen, men tittarna fick även se en hel del annat djurliv i och runt Ångermanälven.

LÄS ÄVEN: • Fågelberg i direktsänd ”slow tv”

Upplägget med slow-tv där tempot är lugnt och sändningen lång blev en stor framgång för SVT. Enligt de senaste tittarsiffrorna hade programmet 2,1 miljoner starter på SVT Play och tre miljoner tittade timmar.

– Det är helt magiska siffror. Det finns nog inget annat projekt, möjligtvis Musikhjälpen, som är uppe i den nivån. Så det är klart att det här är SVT Umeås största projekt just nu, säger projektledaren Johan Erhag till SVT Västerbotten.

Det var inte heller bara tittare från Sverige som lockades utan även folk från bland annat Tyskland, Frankrike och USA. Dessutom fick SVTs projektledare göra intervjuer med internationella medier om programmet.

LÄS ÄVEN: • Torkan sommaren 2018 kommer få negativa konsekvenser för älgstammen i åratal

Egentligen var det tänkt att sändningen skulle ha avslutats den 2 maj, men det stora intresset gjorde att ”Den stora älgvandringen” fortsatte till i söndags.

Sändningarna och studioprogrammen om älgarna kan fortfarande ses på SVT Play.

Källor: SVT Västerbotten och SVT Play