Gatukonst som hyllar historisk fågelskådning

Rödvinge-trupial. Foto: Jessica Stewart

Hitnes målar en rödvinge-trupial. Foto: Jessica Stewart

John James Audubon levde på 1800-talet och gjorde så mycket för USA:s fågelskådning att den nationella fågelorganisationen National Audubon Society tog sitt namn efter honom. Nu följer den italienska gatukonstnären Hitnes i hans fotspår och skapar stora väggmålningar till Audubons ära och minne.

John James Audubon var både en ornitolog och målare som reste genom USA för att skildra landets natur med sin pensel och penna. De 435 målningarna blev den klassiska boken “Birds of America”, som bara finns i 119 exemplar och som sålts för 11,5 miljoner dollar (runt 100 miljoner kronor). Under sina resor upptäckte Audubon också 25 nya arter.

Grönryggig häger av Hitnes. Foto: Jessica Stewart

Nu följer den italienska gatukonstnären Hitnes i Audubons fotspår. Han kommer besöka 15 delstater och skapar på varje plats en till sex stora väggmålningar av fåglar som är typiska för området. Projektet kallas The Image Hunter och kommer även bli en dokumentärfilm som ska släppas 2017.

Rödvinge-trupialer av Hitnes. Foto: Jessica Stewart

Hitnes avslutande målning kommer göras i New York i slutet av oktober och är en del av Audubon Mural Project – ett samarbete mellan National Audubon Society och ett konstgalleri för att skapa målningar av klimathotade fåglar.

Hitnes har målat en hel del väggmålningar tidigare och inte sällan med naturmotiv, som den här enorma målningen över sex husväggar i Rom, denna målning på Nya Zeeland och flera målningar i Australien.

Källa: Audubon