Gåtfull fågel återupptäckt efter 170 år

Glasögontimalia. Foto: Muhammad Suranto och Muhammad Rizky Fauzan

Glasögontimalian beskrevs och samlades in av västerländska forskare 1848. Sedan dess har den troligen inte setts till, trots flera expeditioner. Nu har den upptäckts igen. Av en slump.

I över 170 år har glasögontimalian förblivit osedd i Borneos skogar och den befarades vara utdöd. I oktober 2020 befann sig Muhammad Suranto och Muhammad Rizky Fauzan i södra Kalimantan-provinsen i Borneo. De fångade av misstag en fågel som de inte kände igen, tog några bilder på den och släppte sedan den oskadad tillbaka till skogen. Bilderna skickades till den lokala fågelorganisationen som misstänkte att det kunde vara en glasögontimalia. Bilderna skickades vidare till andra ornitologer som kunde bekräfta fyndet.

– Det var lite av ett “Eureka!”-ögonblick. Den här fågeln kallas ofta “den största gåtan i indonesisk ornitologi”. Det är otroligt att den inte är utdöd och att den fortfarande lever i dessa låglandsskogar, men det är också lite läskigt eftersom vi inte vet om fåglarna är säkra eller hur mycket längre de kan överleva, säger Gusti Akbar, från den indonesiska fågelskyddsgruppen Birdpacker och huvudförfattare till rapporten som beskriver det nya fyndet.

Även om observationen var kort och det bara finns ett fåtal bilder på fågeln så har det gett forskarna viktig ny information. Det enda exemplar som samlades in 1848 har blekts så mycket att det är svårt att avgöra färgerna och dessutom märktes insamlingsplatsen felaktigt så ingen visste exakt var glasögontimalian hittats.

Efter att pandemin är över planeras en ny expedition till platsen för att försöka hitta fågeln igen, lära sig mer om den och försöka se till att skogarna den lever i skyddas.

Källor: BirdingAsia och Global Wildlife