“Frustrerad över medias Hitchcock-trams”

Kråka. Foto: Erik Hansson

Flera tidningar har skrivit om en “attackkråka” som “satte skräck i förbipasserande” på Söder i Stockholm och hur en person tvingades söka sig till sjukhus efter att ha blivit hackad i huvudet. ‎Farida Ben Chaouch‎ blev vittne till händelsen och hon är besviken på medias rapportering.

Farida Ben Chaouch var ute på en lunchpromenad från sitt jobb i närheten när hon såg en uppenbart arg man vifta efter en kråka i luften. Till slut passerade mannen och kråkan flög upp och satte sig på en gatlampa.

– Det fortsatte komma folk som passerade som vanligt och fler blev attackerade. Vissa varnades med en flygning så att kråkan snuddade deras huvud och andra fick en rejäl attack. De som blev hårdast attackerade var de som stannade upp och skrek eller försökte göra motstånd. De som hade hund blev fågeln också extra arg på, berättar hon.

I kvällstidningarna skrivs det om att “attackkråkan terroriserar” de boende i området och det framställs som att det var ett opåkallat beteende hos kråkan, men så brukar inte fallet vara och så var det inte den här gången heller.

Farida Ben Chaouch‎ berättar att under en av bilarna som stod intill trottoaren där folk passerade fanns en kråkunge som den vuxna kråkan uppenbarligen försökte försvara. Något som Farida och flera andra även försökte förklara för folk som gick på trottoaren.

– När fågelungen till slut kom ut från bilen så var det många som förstod att attackerna var på grund av att kråkan ville skydda sitt barn. Det var två-tre kvinnor som började ropa på folk att inte gå på den sidan av gatan.

Hur ser du på medias rapportering av händelsen?
– Jag blir så frustrerad över medias trams. De försöker få det som att det var fåglar i en Hitchcock-film. Jag tänker att medias rapportering ger kort fakta om att folk blev attackerade (sant) och att en fick uppsöka sjukhus (sant) men det är dumt att de inte skrev om orsaken, de måste ha fått information om att det fanns en fågelunge som kråkan ville skydda.

Rapporter om attackerande fåglar brukar dyka upp under sommaren i media och vinkeln är ofta att det rör sig om fåglar som verkar galna eller onormalt aggressiva. I fjol var det en kråka som attackerade folk i Bergshamra. Johan Lind, docent i etologi på Stockholms Universitet och expert på djurs beteenden, förklarade då i Solna Direkt att det inte finns någon anledning att vara rädd för kråkan.
– Den skyddar bara sina barn genom att flyga nära. Och det fungerar uppenbarligen. Människor blir rädda.

I en liknande händelse i Helsingborg 2015 kommenterade Lars-Bertil Nilsson på Kullabygdens Ornitologiska Förening det så här:
– Från och till sker händelser av det här slaget och då framförallt i häckningstid. Att fåglar kan känna sig hotade och anfaller/försvarar sina ungar är enligt min uppfattning inte ett “problem vi skall lösa”. Det är så det vilda i naturen fungerar och det borde vi människor ha betydligt bättre förståelse för än vad som är fallet idag.