Första fynden av fjällugglor i Spanien

Fjälluggla. Arkivfoto: Jim Richmond, CC BY-SA 2.0.

I Sverige är fjällugglan klassad som akut hotad och ses knappt årligen. Det var många år sedan svenska fågelskådare kunde åka och titta på en fjälluggla som var relativt lätt att hitta. Spanska fågelskådare har däremot haft den möjligheten nu i november.

För första gången någonsin har det nämligen setts fjälluggla på den iberiska halvön och inte bara ett exemplar. Sammanlagt tre stycken har hittats de senaste veckorna och de har fått fågelskådare att vallfärda till norra Spanien mot Biscayabuktens kust.

Den spanska fågelskådarbloggen Larus Fuscus, som drivs av fågelskådaren Gabriel Martín, kallar händelsen “en historisk milstolpe i spansk ornitologi, den mest extraordinära ornitologiska händelsen under de senaste åren, om inte i den nationella fågelskådningens historia”.

Det första exemplaret hittades av en privatperson den 8 november. Den lämnade in till ett återhämtningscenter, men dog efter några timmar då den var i så dåligt skick. Prover togs för att avgöra både dess ursprung och om den dog av något annat än svält. Dessa prover har ännu inte gett något svar.

Två dagar senare kom nästa larm. En ung hona sågs flygande i Moniello, Asturien. Den fångades på bild och nu började fågelskådare i landet ana att det kunde dyka upp fler observationer. Den 13 november sågs en ung hane i Cabu Peñes, Asturien och den här gången hann många fågelskådare se den på ett tak nära havet.

Gabriel Martín var en av dem som såg fjällugglan i Cabu Peñes:
– Det kom glädjetårar inför den historiska händelse som vi bevittnade.

Frågan är var fjällugglorna kom från. De häckar normalt sett dels i arktiska Europa och Ryssland, men också i norra Nordamerika. Gabriel Martín tror att de nordliga fåglarna kan ha kommit till Spanien från Nordamerika och att de tagit sig över Atlanten genom att landa på en båt på väg till Europa. Det är inte en helt ovanlig händelse i fågelvärlden för individer som flyger fel över haven att de väljer att landa och rasta på ett fartyg – ofta utmattade vilket den första fjällugglan som hittades var. Eftersom det inte finns några rapporter om fjällugglor på andra håll i Västeuropa verkar de inte ha kommit från norra Europa.

Den unga fjällugglehonan har sedan den hittades setts regelbundet i området av hundratals fågelskådare, medan hanen har hållit sig undan uppmärksamheten.

Film på en av fjällugglorna i Spanien:

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=dFT9c5_N0pY

Källor: Larus Fuscus och El Confidencial