FN: “Plundringsvåg” hotar skogar och biologisk mångfald i Europa

Naturen i Karpaterna i Rumänien hotas av miljöbrott. Foto: Pear Blossom – Eget arbete, CC BY-SA 3.0.

FN och Världsnaturfonden har i en ny rapport slagit fast att det pågår en plundringsvåg i 15 länder i Europa som hotar biologisk mångfald och skogar med höga naturvärden.

Det är miljöbrott som illegal avverkning, fiske, tjuvjakt och den svarta marknaden för kaviar som sätter hög press på ekosystemen i området som sträcker sig mellan Donau-deltat och Karpaterna.

Som exempel nämns att en art av fisken stör redan har utrotats och tre andra störarter är akut hotade på grund av den illegala försäljningen av kaviar som värderas till över 200 miljoner kronor om året. Dessutom dödas upp till 36 miljoner fåglar runt Medelhavet årligen och enbart i Rumänien anses den illegala skogsavverkningen uppgå till ett värde av 50 miljarder kronor de senaste två årtionden.

– Europas sista gammelskogar och deras biologiska mångfald försvinner i en alarmerande takt, säger WWF:s internationella chef Marco Lambertini.

Källor: The Guardian och rapporten “Combating Wildlife and Forest Crime in the Danube-Carpathian Region”