FN: Ett Paris-avtal för världens biologiska mångfald behövs

Världens lemurer skulle verkligen behöva ett avtal för den biologiska mångfalden. Foto (beskuret): Mathias Appel, CC0,

Allt fler naturforskare och nu även FNs konventionen om biologisk mångfald (CBD) lyfter frågan om att den biologiska mångfalden behöver en motsvarighet till klimatets Paris-avtal. Idén om att skydda hälften av världens natur växer sig allt starkare.

Vi befinner oss i den sjätte massutrotningen av arter på jorden. Den här gången är det vi människor som står för utrotandet och det sker i allt högre takt. Biologen EO Wilson, en av världens mest lovordade levande evolutionsbiologer, menar att det är en ”biologisk förintelse” (biological holocaust) som pågår och att det enda sättet som mänskligheten kan stävja massutrotningen, är att avsätta halva planeten som skyddade områden. Om det görs så kommer 85 procent av jordens arter att klara sig.

LÄS ÄVEN: • Så påverkas vi av den sjätte massutrotningen

Det kan låta som en utopi, men EO Wilson menar är det fullt möjligt. I en intervju i The Smithsonian sa han:

– Vi har inte tänkt stort nog, inte ens de som vill bevara natur har gjort det. Halva jorden är ett mål och vi kommer dit genom ett system av vilda landskap som hänger samman. Jag ser en kedja av ostörda korridorer av natur som bildas, som svänger och öppnar sig i landskap. Dessa landskap av natur är stora nog för att rymma nationalparker för biologisk mångfald, en ny sorts parker som inte tillåter att arter försvinner.

LÄS ÄVEN: • Prisbelönt biolog: Halva planetens natur måste skyddas

EO Wilsons tankar har spridit sig bland forskare och naturorganisationer och det höjs allt fler röster för att den biologiska mångfalden behöver en motsvarighet till klimatets Paris-avtal, där ett kraftigt utökat skydd av världens natur kan vara aktuellt och att kostnaden måste delas, inte bara bland länder, utan även från den privata sektorn.

Att skydda halva jordens natur och ett internationellt avtal för naturen var också ett förslag från 49 forskare i fjol, under rubriken “Nature Needs Half” (naturen behöver hälften). De kom också fram till att ett av de effektivaste sätten att skydda naturen var att ge ursprungsbefolkning utökad makt.

LÄS ÄVEN: • Över 15 000 forskare i varning till mänskligheten

– Att naturen behöver hälften är den största idén som finns och det är den enda som kan garantera en framtid för allt liv på jorden, säger Eric Dinerstein, huvudförfattare till rapporten.

Nu har frågan också börjat diskuteras hos FN och deras konventionen för biologisk mångfald (CBD). 2010 skrevs Aichi-målen under. Men en majoritet av avtalets 20 mål för att undvika massutrotning genom att exempelvis begränsa avverkningen av skogar, överfisket och korallblekningen, har inte uppnåtts.

År 2020 löper Aichi-målen ut och CBDs generalsekreterare Cristiana Pașca Palmer säger till The Guardian att ett nytt förslag bör innehålla att “göra halva planeten med naturvänlig till år 2050”. Tidningen konstaterar att det inte är samma sak som att skydda halva planeten, men det är en tydlig upptrappning från Aichi-målen.

LÄS ÄVEN: • Forskare har räknat ut värdet av biologisk mångfald – lönsamt med bevarande

Ett bekymmer är pengarna. Det beräknas kosta 100 miljarder dollar om året för att skydda världens natur och arter enligt Edward Barbier, ekonom vid Colorado State University. Det är minst tio gånger mer än vad som spenderas idag och för att nå målet måste det skapas ett system där även företag hjälper till att betala. Många av dem är helt beroende av hälsosamma ekosystem och biologisk mångfald. Med ökad kunskap om den här utmaningen kommer också betalningsviljan öka, menar Edward Barbier.

Källa: The Guardian