Fåglar flyr fracking-områden

Praktlappsparv. Foto: USFWS Mountain-Praire via Flickr https://www.flickr.com/photos/usfwsmtnprairie/

Praktlappsparv. Foto: USFWS Mountain-Praire via Flickr

Forskare har studerat ett 7,6 kvadratkilometer stort område där det de senaste åren börjat utvinnas olja med metoden fracking (hydraulisk spräckning). Fåglarna som tidigare häckade i området håller sig nu på upp till en kilometers håll från oljeutvinningen.

Området i North Dakota som forskarna på U.S. Geological Survey undersökt har på tio år gått från 200 aktiva oljebrunnar till över 10 000 stycken. Naturen i området har förändrats snabbt under de senaste åren och det har påverkat fåglarna som tidigare häckade bland buskarna på stäppen.

– Alla kunde lista ut att de inte skulle häcka intill grusvägarna vid oljebrunnarna, men frågan var: Hur långt ut i den “orörda livsmiljön” skulle fåglarna bli störda, säger Sarah Thompson, forskare vid USGS.

Resultatet av deras forskning visar att fåglarna håller sig på långt avstånd från infrastrukturen och även undviker den lämpliga livsmiljön i närheten av området. I ett område ungefär 150 meter från oljebrunnarna sjönk fågeldensiteten med en tredjedel och vissa arter, så som präriesparv, praktlappsparv och gräshoppsparv höll sig nästan en kilometer från närmaste oljebrunn. Det är extra oroväckande eftersom det här är arter som redan anses hotade av klimatförändringarna, vindparksutbyggnader och industriellt jordbruk.

– Det är egentligen inte något enskilt hot som är extra hotfullt, istället är det den sammanlagda påverkan av många hot, säger Sarah Thompson.

Källa: Audubon