Fågelhonor från olika områden föredrar olika utseenden

Gulhake, hane. Foto: Andrew Weitzel, CC BY-SA 2.0

Honor av arten gulhake söker sig till hanar som signalerar starka gener, men detta kan ta sig olika uttryck och ny forskning visar att preferenser kan variera med olika områden.

Forskarna Linda Whittingham och Peter Dunn, som 2019 belönades med Elliott Coues Award från American Ornithological Society för sin forskning, har under 20 års tid studerat den amerikanska lilla fågeln gulhake. I en ny studie beskriver de hur honor föredrar hanar med olika utseenden.

Honor i Wisconsin föredrar hanar med stora svarta masker medan gulhakehonor i New York föredrar hanar med en stor gul haklapp. Detta trots att det fanns hanar med både stora masker och stora haklappar i båda områdena. Men oavsett preferenser ger honornas val i slutändan troligen ungefär samma resultat eftersom båda dessa egenskaper är kopplade till överlägsna gener så som starkt immunförsvar eller stresstålighet.

Liknande slutsatser har även studier om svalor kommit fram till. Där kan vissa honor föredra hanar med lång stjärt medan andra dras till de med brun mage.

Peter Dunn påpekar att det inte är säkert att dessa varierade utseenden är kopplade till val av partner. De kanske används för andra ändamål.
– Det vi ser som pråliga egenskaper kanske inte enbart handlar om partnerval. De kan till exempel även användas i interaktion mellan två hanar.

Gulhaken är en 12-13 cm stor skogssångare som lever i Nordamerika. Den är inte speciellt nära släkt med den europeiska rödhaken.

Källor: University of Wisconsin och PNAS