Europeiska fåglar till brädspelet Wingspan

De europeiska fåglarna bidrar med lite tempohöjning och djup till Wingspan. Foto: Erik Hansson

I den första expansionen på svenska till Wingspan introduceras europeiska fåglar. De skapar ett välkommet djup och lite större variation till det hyllade brädspelet.

Läs Natursidans recension av grundspelet Wingspan här (länk). European Expansion är ett tillägg som kräver grundspelet.

Wingspan har vunnit en hel del priser och listas som det bästa familjespelet någonsin av Boardgamegeek.com – en webbplats om brädspel med två miljoner medlemmar. I Wingspan är det fåglar som har huvudrollen. Lite förenklat går det ut på att du ska försöka möta deras krav på livsmiljöer och mat så att du fyller din spelplan med fågelliv.

Varje runda kan spelaren välja mellan fyra handlingar: ta nya fågelkort, lägga ut en fågel, samt hämta mat eller ägg. I början är det svårt att ha tillräckligt med ägg och mat för att placera ut de få fåglar du har, men senare i spelet kommer du ha större resurser. Inte minst eftersom många fåglar har specialförmågor.

Dessa förmågor är en nyckel till att lyckas i spelet. Vissa innebär att du får mer resurser, andra ger en fördel enbart när du spelar ut kortet och vissa fåglar har inga förmågor alls men är värda många poäng. Med lite smart spelande går det att få till kombinationer som ger dig stora fördelar, men det krävs en del planering, ibland flera handlingar i förväg för att lyckas.

Förutom att försöka få in resurser och placera ut fåglar finns det också andra sätt att få poäng. Varje runda har en bonus som spelarna tävlar om. Det kan till exempel handla om att räkna alla fåglar som lagt ägg i gräsmarker. Den som har flest får poäng. Alla spelare har också minst ett bonuskort som i slutet av spelet, när alla poäng räknas ihop, kan ge poäng för exempelvis ett visst antal fåglar med en färg i namnet eller fåglar som äter bär.

Fåglarna placeras ut på spelplanen beroende på vilken livsmiljö de trivs i. Här syns skogsfåglar (överst) och fältfåglar (underst). Wingspan kan kännas lite omständligt i början, men efter lite testspelande kommer ni säkert komma in i det. Foto: Erik Hansson

Högre tempo och mer händelserikt med europeiska fåglar

Grundpaketet kommer med 170 olika fågelkort och det finns många olika slumpmässiga mål och bonusar som gör att varje match skiljer sig en hel del åt. Den europeiska expansionen, som den här artikeln handlar om, innehåller 81 nya fågelkort med europeiska fåglar, fem bonuskort, fem målbrickor och en del andra extraprylar.

Enbart kvantiteten av nya kort gör mycket för variationen, men det här är en genomtänkt expansion där de nya bonuskorten och framför allt de nya fågelförmågorna ger djup till spelet. Exempelvis förmågorna med turkos färg som infaller efter varje runda. Några av dessa fåglar kan vara riktigt effektiva. Men spelutvecklarna har också fått in många förmågor som gör spelet lite mer händelserikt. Grundspelet kan i vissa partier vara lite segt om du får en trög start. Med de europeiska fåglarna tillkommer många förmågor som höjer tempot genom att till exempel ge fler fågelkort, mer mat eller ägg. Då händer det lite mer varje runda och möjligheterna till framgångsrika kombinationer blir större.

Med lite god vilja kan man se Wingspan som en ekosystem-simulator. Den som får högst poäng har nämligen nästan alltid skapat som en “motor” av fåglar som fungerar bra tillsammans och ger mycket poäng. Lite som ett ekosystem med hög biologisk mångfald där fåglar med olika “nischer” kan samexistera. Med de europeiska fåglarna är det lite lättare att skapa dessa “mångfaldsmotorer” och det gör den här expansionen till ett måste för dig som gillade grundspelet och även ett måste för dig som aldrig spelat Wingspan över huvud taget. Själv tycker jag att det här är ett av de absolut bästa brädspelen jag testat och det har en imponerande livslängd och variation.

Fakta:
• Expansion till Wingspan, kräver grundspelet.
• 1-5 spelare