Enorma mängder fåglar dör i kollisioner med fönster – det här kan du göra

fågel kollision fönsterruta krock

Fågel som krockat mot fönsterruta och lämnat ett avtryck. Foto (beskuret): TedFlickr: DSC_0075, CC BY-SA 2.0, Link

Fönsterkollisioner blir slutet för många fåglar årligen. Enbart i USA beräknas 100 miljoner till en miljard(!) fåglar per år dö på detta sätt. Men de senaste åren har det börjat dyka upp lösningar för att minska riskerna och det räcker inte att sätta upp en siluett av en rovfågel.

Det är inte lätt att veta hur utbrett problemet med fågelkollisioner i byggnader är. Många husägare har säkert varit med om att de hört en duns och hittat en död eller omtöcknad fågel vid en glasruta. Men det är under förutsättningen att du är hemma och att du hörde smällen. Många fåglar som krockar med byggnader gör det utan att någon uppmärksammar det och rovdjur, kråkfåglar och måsfåglar är duktiga på att hitta nya ställen för att hitta enkel föda – exempelvis vid en byggnad som många fåglar flyger in i. Om ingen hör eller ser kollisionen och fågeln blir ett byte innan någon människa hittar den blir det svårräknat.

LÄS ÄVEN: • Ännu ingen lösning på ett av de största hoten mot världens fåglar

Men de undersökningar som gjorts visar att det är ett stort problem. Enbart i USA beräknas upp till 1 miljard fåglar dö i kollisioner varje år. Då gäller det dessutom enbart glas. Ytterligare flera hundra tusen fåglar dör när de krockar med vindkraftverk och då är det ofta andra, större arter som drabbas.

10 000 fåglar dör per år enbart vid ett universitet
Som ett exempel på hur mycket fåglar som kan dö på det här sättet kan University of British Columbia nämnas. Det är ganska typiska moderna byggnader med mycket glas. Här har forskare studerat fågelkollisioner sedan 2014 och räknat ut att ungefär 10 000 fåglar dör varje år i kollisioner mot fönster och glasdörrar.

I USA får problemet en hel del uppmärksamhet.
– Vi utbildar och informerar arkitekter, planerare och utvecklare om frågan och lösningarna. Vi förespråkar också att lagstiftning kräver användning av fågelvänliga material, och vi utvecklar och utvärderar nya material. Dessutom har vi tagit fram ett faktablad på snabba och billiga sätt som husägare kan fågelskydda sina fönster, skriver American Bird Conservacy.

LÄS ÄVEN: • Svagt intresse för fågelsäkra glasrutor

Mörkertal i Sverige
Hur många fåglar som dör av att kollidera med fönster, glasbyggnader och bullerplank av glas i Sverige är oklart. Vi får ibland mejl eller telefonsamtal till Natursidan.se från folk som arbetar i byggnader där det verkar vara ett stort problem. Den slentrianmässiga lösningen har tidigare varit att sätta upp en svart siluett av en rovfågel på fönsterrutan, men studier de senaste åren har visat att det inte fungerar. Det finns betydligt bättre lösningar, som både BirdLife.org och American Bird Conservacy förespråkar.

Varför krockar fåglarna?
Problemet för fåglar är att de kan uppfatta fönster som något de kan flyga rakt igenom. Kanske ser de en reflektion i fönstret eller så uppfattar de ett ljus inne i byggnaden som de kan flyga till. Glas är ett relativt nytt fenomen i världen och fåglarna har inte utvecklats till att se det som en fara än.

LÄS ÄVEN: • Naturupplevelsen: Lyckligt slut för pärluggla som fastnade på balkong

För en del fåglar som flyttar på natten kan tända lampor, så kallat artificiellt ljus ställa till det ordentligt. De navigerar delvis efter ljuset från månen och stjärnor och kan bli desorienterade av artificiellt ljus. Det händer därför att flyttande fåglar flyger rakt in i skyskrapor. Inte minst när sikten är dålig, som under dimma. Det är också flyttande fåglar som drabbas i högre utsträckning än övervintrande fåglar.

Allt som är gjort av glas kan utgöra ett problem, men extra stor risk att krocka verkar fåglar ha när det är riktigt stora fönsterrutor. Konstruktioner med hörn där båda sidorna är i glas, så som busskurer eller balkonger, är också extra utsatta.

LÄS ÄVEN: • 1000-tals fåglar kan ha kolliderat igår

Så minskar du risken:
• Sätt dekaler på fönstret eller rita på dem med glasfärg. Men undvik svart. De syns sämre för fåglarna än om det är vitt, rött eller orange. Det är också en myt att rovfågelsdekaler skrämmer bort fåglar.
• Sätt dekalerna tätt, gärna med maximalt 5 cm avstånd på höjden och 10 cm horisontellt. Det är ett avstånd som de flesta fåglar inte vill flyga mellan. Sätt dekalerna på utsidan av fönstret.
• Det går även att ha färgade fönster, frostade rutor, randigt eller på annat sätt dekorerat glas på byggnader för att minska risken för kollisioner. Fler liknande lösningar finns att se via den här länken.
• Rita ljusa, vertikala linjer på fönstret enligt den här videon från naturfilmaren Alex Sally.
• Täck fönstret med gardiner eller persienner så att fåglarna uppfattar fönstren.
• Släck lampor som du inte behöver.

Om en fågel krockar med ditt fönster – gör så här

Fåglar kan ibland klara en krock med fönster. De blir lite yra och behöver sitta still ett tag innan de återhämtat sig. Antingen kan du då lämna dem i fred så kommer de oftast flyga iväg efter en stund. Om du är orolig för att fågeln ska tas av en katt eller rovfågel så kan du placera den i en kartong inomhus en stund. Mörkret och tystnaden i kartongen gör att fågeln inte stressas och därmed återhämtar sig bättre. Släpp ut fågeln utomhus efter en timme. Om fågeln fortfarande verkar groggy – ge den lite mer tid och försök igen.

Om fågeln uppvisar skador, lägger sig ned eller fortfarande efter någon timme fortfarande inte flyger iväg är den troligen skadad. Du kan då kontakta någon av Katastrofhjälp Vilt Fågels lokala aktörer eller någon annan organisation som tar hand om skadade fåglar för att få konsultation, men ibland kan det vara bäst att låta naturen ha sin gång och låta en fågel helt enkelt bli mat åt något rovdjur.

Källor: BirdLife.org, American Bird Conservacy, Fågelskydd SpillepengAll About BirdsFLAP och ”A vision physiological estimation of ultraviolet window marking visibility to birds