Enkla sändare minskar bifångst av hajar

Den enkla uppfinningen har potential att rädda miljontals hajar.

Det går inte bra för världens broskfiskar. Havslevande hajar och rockor har i snitt minskat i antal med 71 procent på bara 50 år, mycket på grund av att fisketrycket idag är 18 gånger högre än det var på 1970-talet. På bara fem år har andelen akut hotade broskfiskar ökat med 172 procent och andelen starkt hotade arter har ökat med 126 procent. Studier har också visat att hajar försvunnit från vart femte korallrev. Det får stora konsekvenser för marina ekosystem.

Ett av hoten som hajarna står inför är att bli bifångst i annat fiske. Varje år beräknas 100 miljoner (63-273 miljoner) hajar och rockor dödas i fisket, både medvetet och som bifångst.

Nu har forskare uppfunnit och testat en enkel och relativt billig pryl som kan minska risken. Den kallas SharkGuard och skickar ut korta små elektriska impulser som hajarna ogillar. Genom att placera sändarna vid fiskeutrustningen är tanken att hajar ska hålla sig borta. Forskare från Exeters universitet har testat systemet på franska fiskebåtar.

– Det finns ett brådskande behov av att minska bifångsterna, som inte bara dödar miljontals hajar och rockor varje år utan också kostar fiskare tid och pengar. Vår studie visar att SharkGuard är anmärkningsvärt effektivt när det gäller att hålla blåhajar och rockor borta från fiskekrokar, säger Phil Doherty, vid Centre for Ecology and Conservation på Exeters universitet.

Under testerna kunde forskarna konstatera att med SharkGuard på linor avsedda för tonfisk minskade bifångsten av blåhajar med 91 procent och med 71 procent för stingrockor. Tidigare studier har visat att liknande ”hajavskräckare” även kan hålla hajar borta från badande människor.

Dock upptäckte forskarna att även fångsten av tonfisk minskade med 42 procent, men det kan också förklaras med att det var dåliga fångster av tonfisk över huvud taget under testperioden, även utan SharkGuard, vilket gör att forskarna anser att det behövs mer testande för att hitta rätt användning. Sändarna ska också göras lättare, vilket anses kunna förbättra fångsten av tonfisk.

Ali Hood, ordförande för naturorganisationen Shark Trust, säger till The Guardian att förutom prylar som minskar bifångsten är det också viktigt att införa begränsningar eller förbud för att fånga hajar och rockor för att de ska kunna återhämta sig.

Källor: University of Exeter, Current Biology och The Guardian