En ny art hittas i snitt varannan dag i Amazonas

“Western striolated puffbird” är den enda nya fågelarten som hittats i Amazonas de senaste två åren. Det svenska namnet bör bli västlig strimmig trögfågel och det vetenskapliga namnet är Nystalus obamai, döpt efter president Barack Obama. Foto: By Joao Quental – Flickr, CC BY 2.0.

Mellan 2014 och 2015 upptäcktes 381 nya arter i Amazonas, enligt en ny studie från WWF och Mamiraua Institute for Sustainable Development. Det innebär att det i snitt hittas mer än en ny art varannan dag. Dessvärre hotas områdena där dessa arter lever av mänsklig närvaro.

Sammanlagt har det upptäckts 2000 nya arter mellan 1999 och 2015 i Amazonas regnskogar och de två senaste åren i studien dokumenterades 381 nya arter. Av dessa var 216 växter, 93 fiskar, 32 groddjur, 20 däggdjur, 19 reptiler och en fågelart. Insekter är med andra ord inte ens medräknade.

LÄS ÄVEN: • Fem nya apor funna

– Alla arter som upptäcktes, alla 381, är i områden där mänskligheten förstör Amazonas. Det här är väldigt viktigt för oss, eftersom det visar att våra ekonomiska aktiviteter orsakar utrotandet av arter som vi inte ens visste fanns, säger Ricardo Mello, samordnare för WWF Brasilien Amazonas.

LÄS ÄVEN: • Domstol i Brasilien stoppar presidentens utförsäljning av Amazonas

Amazonas och dess arter är aktuellt just nu eftersom Brasiliens president Michel Temer vill öppna upp ett område i regnskogen, stort som hela Danmark, för exploatering och gruvverksamhet. En domstol stoppade förslaget, men domen har redan överklagats.

Källa: BBC