Ed Sheeran återförvildar Storbritannien

Ed Sheeran 2018. Foto: Harald Krichel, CC BY-SA 3.0

Ed Sheeran har meddelat att han ska köpa upp och återförvilda så mycket mark han kan i Storbritannien.

Ed Sheeran är en av världens mest populära artister. Hans låtar har över 5,7 miljarder lyssningar i Spotify och andra digitala kanaler och han har haft hela 47 låtar på topp 40 i Storbritannien. Han är dock också medveten om att hans arbete som turnerande musiker sliter på planeten. I en intervju med BBC Radio London avslöjade Ed Sheeran att han för att kompensera planerar att köpa upp så mycket mark som möjligt och återförvilda den, bland annat genom att plantera träd.

– Jag försöker återförvilda så mycket av Storbritannien som jag kan. Jag älskar mitt område och jag älskar naturen och miljön. Det känns som att jag kommer få äta upp det varje gång jag säger det, eftersom det inte är speciellt hållbart att åka runt och spela i städer, men jag gör mitt bästa, säger Ed Sheeran till BBC Radio London.

Den 30-årige sångaren berättar också att han på sin egen stora tomt “Sheeranville” redan återskapat en hel del naturliga miljöer. Det har bland annat planterat 14 000 träd, lockat till sig igelkottar och snokar och han har skapat en damm som vattensalamandrar flyttat in i. Han har också bestämt att hans kommande stora turné troligen blir hans sista arenaturné.

Källa: The Independent