Dom: Shell får leta olja i känsligt hav

Shell har fått klartecken av en domstol i Sydafrika för att börja med seismiska tester i ett område som valar använder för fortplantning. Beslutet har väckt starka protester.

Fossilbolaget får på grund av domslutet tillåtelse att avfyra extremt höga ljud som skickar ljudvågor under ytan för att upptäcka oljefyndigheter. De seismiska testerna kommer ske längs Sydafrikas östkust i området som kallas Wild Coast där det lever valar, delfiner och sälar. Det är bland annat ett viktigt område för valen sydkaparen.

Greenpeace Africa och boende i området har länge protesterat mot planerna och över 30 000 personer har skrivit under en namninsamling mot Shells planer. Organisationen har inga planer på att upphöra med kampen.

– Beslutet att tillåta Shell fortsätta med sina planer att förstöra Wild Coast är en stor besvikelse. Sprängningarna kommer inte bara förstöra känsliga ekosystem med hög biologisk mångfald, utan också förstöra försörjningsmöjligheterna för lokala samhällen, allt för att göra vinst. Vi kommer fortsätta stötta det nationella motståndet mot Shell och fortsätta leta rättsliga sätt att stoppa Shell. Vi måste göra allt vi kan för att stoppa denna destruktiva kolonialism tills vi lever i en värld där människor och planeten går före vinsten hos förgiftande fossilbolag, säger Happy Khambule, ansvarig för klimat- och energikampanjer på Greenpeace Africa.

Källa: Greenpeace