DNA-test avslöjar utrotningshotade hajar i mat till husdjur

Korallhaj. Foto: NOAA , Public Domain

Ännu en studie har avslöjat utrotningshotade hajar som ingredienser i oväntade produkter.

Det ser allt mörkare ut för världens hajar. De är viktiga rovdjur i våra hav som skapar balans i ekosystemen, men de överfiskas i hög takt. Ungefär 100 miljoner hajar dödas årligen av fisket och hajpopulationer har minskat med 70 procent de senaste 50 åren. Nu visar en ny studie att hund- och kattägare omedvetet kan ha bidragit till hajfisket.

Forskarna gick igenom 144 olika husdjursmatprodukter i Singapore med så kallad DNA-streckkodning, som kan identifiera arter i ett prov. De upptäckte att nästan en tredjedel (31 procent) av produkterna innehöll hajkött, inklusive hotade arter som korallhaj och silkeshaj. Ingen av produkterna hade med haj i innehållsförteckningen. Däremot angavs termer som “fish”, “ocean fish”, “white bait” eller “white fish”.

– En majoritet av husdjursägarna är troligen naturälskare och det kan nog vara alarmerande för de flesta att få reda på att de omedvetet bidragit till överfisket av hajar, skriver forskarna.

Det är inte första gången hajar avslöjas vara en oväntad ingrediens. En tidigare studie hittades hajkött i 63 procent av 87 undersökta produkter med husdjursmat i USA. Även kosmetika undersöktes och i 12,5 procent hittades rester av hajar. Flera tidigare studier har också visat att fish ‘n’ chips-rätter i Storbritannien och Australien ofta innehåller hajkött.

Källor: Eureka Alers och Frontiers in Marine Science