Djurpark anklagas för att smuggla tigerungar

Tiger med unge. Foto: Davidvraju, CC BY-SA 4.0.

Djurparken Mukda Tiger Park & Farm i Thailand hotas med stängning. Anledningen är att DNA-tester visar att tigerungar i parken inte delar gener med sina ”föräldrar” i fångenskap. De misstänks vara vilda tigerungar som smugglats in till djurparken.

Det är Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation (DNP) som gjort kontrollen och upptäckt att djurparkens ägare ljuger om att deras tigerungar fötts i parken. Nu åtalas ägarna för smuggling och parken tvingas stängas i 30 dagar. Det är andra gången enbart i år som parken tvingats stänga i en månad. I januari upptäcktes att fyra andra tigerungar inte heller var släkt med sina “föräldrar”.

Nu kan parken stängas ned helt. DNP kan dra in licensen vid två upprepade brott inom ett år. Dessutom riskerar ägaren upp till fem års fängelse.

I dagsläget har Mukda Tiger Park & Farm 46 tigrar. Sex av ungarna har inte fötts i djurparken utan troligen fångats i det vilda.

DNP genomför just nu en kampanj där 1 500 tigrar på 39 tigerfarmar DNA-testas för att se om de är smugglade eller födda i fångenskap.

Källa: Bangkok Post