Därför uppskattar människan fåglar

Bara i Storbritannien är 1,3 miljoner personer medlemmar i den nationella fågelföreningen RSPB (Royal Society for the Protection of Birds) och i USA beräknas 50 miljoner människor vara fågelskådare och tre gånger så många gillar att mata fåglar på sin tomt. Enligt författaren Aldous Huxley har hälften av all betydande brittisk poesi någon form av benämning av fåglar. Det är något med fåglar som lockar och intresserar människor och i boken “Birds and People” har Mark Cocker försökt ta reda på varför.

Boken "Birds and People" av Mark Cocker

Boken “Birds and People” av Mark Cocker

Mark Cocker har spenderat ungefär sju år med att intervjua 650 personer från 81 länder om deras relationer till fåglar. Han berättar dels om vilken bredd av användningsområden fåglar gett upphov till genom åren. Förutom ägg och föda har delar av fåglar även använts till exempelvis tobakspungar och golfhandskar. Men de har också symboliska betydelser. Fredsduvor, storkar som kommer med barn, tatuerade svalor som symboliserar hemkomst, vita duvor som representerar den heliga ande i Kristendomen eller kärlek under bröllop och i södra Asien anses tranor flytta de döda till himlen.

Även i Sverige har vi många historiska kopplingar till fåglar, vilket beskrivs utmärkt i boken “Fåglar i svensk folklig tradition” av Ingvar Svanberg,

Det som Mark Cocker reagerade mest på i sina intervjuer var likheten i svaren. Han uppfattade att vi nästan verkade ha nedärvda reaktioner på vissa fåglar. En av dem är svalor. Det finns en kärlek till denna fågelfamilj i hela världen, från argentinska arbetare som inte vill störa häckande svalor till brittiska familjer som kallar årets första svala för “granny” eftersom deras bortgångna mormor (eller farmor) älskade svalor.

Även ugglor väcker starka känslor över hela världen. Förr en fågel som väckte skräck och associerades med död och otur, men ses nu i västvärlden allt mer som söta varelser som pryder allt från julkort till kläder.

Mark Cocker beskriver också hur många människor, framför allt icke-skådare, förknippar fåglar med något känslomässigt eller mystiskt. Många hade personliga historier att berätta som involverade fåglar och som sågs som någon form av omen eller tecken. En berättelse från Massachusetts i USA handlar om en 42-årig kvinna med svåra drogproblem som blev alldeles exalterad över att se sin första kolibri. En annan berättelse handlade om en kanadensisk lantbrukare som var så fascinerad över hur mesfåglarna i hennes trädgård klarade av -40 grader under vintern.

Mark Cocker menar i sin bok att fåglar är så nära förknippade med oss människor att de är som en del av oss.

Källa och fler exempel från boken: The Guardian