Därför hyllar Google idag fågelskådaren Phoebe Snetsinger

google

Google uppmärksammar varje dag något fenomen med en “doodle”. Idag är det den legendariska fågelskådaren Phoebe Snetsinger som hyllas.

När Phoebe Snetsinger närmade sig 50 år i början av 80-talet var hon ganska uttråkad på sitt liv som hemmafru i USA. När hon dessutom fick en cancerdiagnos och beskedet att hon bara hade ett år kvar av sitt liv bestämde hon sig för att börja leva sitt liv på ett nytt sätt – genom sin hobby att fågelskåda.

Hon började med en resa till Alaska och dokumenterade flitigt alla fåglar hon såg. Hon fortsatte sedan till andra platser runt om i världen. Med sin erkända skicklighet i att upptäcka och fåglar, sitt stora tålamod och engagemang började hon snart få ihop en ansenlig mängd fågelarter och cancern höll hon i schack.

Phoebe Snetsingers “sista år i livet” blev till två, tre och betydligt flera år och hennes fågelskådande tog henne till världens alla sju kontinenter. 17 år efter “dödsbeskedet” hade hon som första person någonsin, i den mansdominerade hobbyn, sett över 8000 fågelarter. Hon blev något av en stjärna inom fågelskådningen och inspirerade många att ta upp intresset.

1999 avslutades hennes resande abrupt när bilen hon färdades i på Madagaskar kraschade. Phoebe Snetsinger dog, 18 år efter att hon fått sin diagnos. Hon hade då sett hela 8300 av världens 10 000 fåglar.

Fyra år senare publicerades boken “Birding on Borrowed Time” (Fågelskådning på lånad tid) där hon bland annat skrev “om det blir min sista resa, så får det vara det, men jag kommer göra det till en bra resa och jag kommer falla med kikaren i hand”.

Den 9 juni 2016 skulle Phoebe Snetsinger ha fyllt 85 år.

Källa: Independent