Danmark har fått en ny häckfågel

För första gången har sparvugglor lyckats med häckningen i Danmark.

Danmarks ornitologiska förening (DOF), kallar det en “stor sensation”. Det sparvugglepar som fått hela sex ungar på vingarna på Mittjylland är den första konstaterade häckningen av arten i Danmark. Danska uggle-experter har följt häckningen länge, men inte velat offentliggöra den förrän de var säkra på att allt skulle gå bra. Detta för att minimera eventuella störningar från alla de fågelskådare som gärna vill se en sparvuggla i Danmark.

Området som sparvugglorna valt heter Gludsted Plantage och är som namnet antyder en planterad skog. Men det är ett stort område (34 kvadratkilometer) och planteringarna inleddes redan 1877 för att stoppa sanddynorna från att sprida sig till nya områden. En del träd, som inte avverkats, har därför hunnit bli gamla. I dagsläget är det Danmarks största skog.

Man tror att sparvugglorna kommit från Tyskland och hoppas nu att de kan sprida sig till fler skogsområden i Danmark.

– Gludsted Plantage är en pärla för flera av våra ugglearter, och potentialen för fler häckande par av sparvuggla är stor. Därför hoppas jag att arten sprider sig till andra större plantager. Baserat på årets häckningsframgång finns det en viss sannolikhet för att sparvugglor kommer att kunna etablera sig i andra skogsområden på Jylland och förmodligen också sprida sig österut i Danmark. Det ska dock sägas att sparvugglan är en svår art att lokalisera och kartlägga utbredningen av. Det är ofta en slump att man upptäcker att den finns i en plantage, eftersom den ofta lever i områden där det inte finns så många människor, säger Benny Kristensen från Facebook-gruppen Danska ugglor, som följt häckningen sedan i mars.

I Sverige finns det mellan 12 000 och 16 000 par sparvuggla, Norge har 6 000 och Finland 10 000. Nu kan även Danmark stoltsera med ett par.

Guide till ugglor och uggle­lyssning