Fågel­upplevelser och förklarad forskning i ny bok

Ta del av en kunnig forskares trevliga och lättslukade berättelse om fågelupplevelser, evolution, forskning och anekdoter.

Anders Brodin har tidigare skrivit boken “Smartast bland mesar” om talgoxar och deras uppfinningsrikedom. I “Fångad av fåglar” utökas inriktningen till fåglar i stort, med klart fokus på Sveriges fåglar.

Han berättar om sitt fågelintresse, naturupplevelser han varit med om och fördjupar berättelserna med rön om fåglars beteende, evolution och sätt att leva. Som hur skogsmesar klarar den långa mörka vintern, hur många fåglar som blir byten åt tamkatter, positiva exempel om arter som återhämtat sig de senaste årtiondena och vilken fågel som han tycker är den elegantaste flygaren (ladusvalan).

Blandningen av tydliggjord och pedagogiskt förklarad forskning tillsammans med egna upplevelser från fågelskådningens många minnesvärda upplevelser är väldigt lyckat. Det bildar en bra grund med variation och intressanta fakta utan att bli för torrt och tråkigt. Dessutom är det ett bra flyt i språket, som gör boken lättslukad.

Omslaget till “Fångad av fåglar” av Anders Brodin.

Att man bläddrar sig igenom boken snabbt beror inte bara på att sidorna är fysiskt små – det beror också på att det aldrig blir tråkigt eller långrandigt. Storleken på boken och textmängden må kännas som en munsbit, men det är en både läs- och minnesvärd sådan.

Alla Natursidans bokrecensioner

Transparens: Natursidan fick ett exemplar av boken från förlaget.