Bok om Ölands fågellokaler

Sveriges främsta fågelö har fått en värdig bok om alla fina platser för fågelskådning.

Under vinterhalvåret och tidig vår är stora delar av Öland väldigt ödsligt. Parkeringsplatserna intill naturreservaten känns överdimensionerade och om man får sällskap i fågeltornen är det en smärre chock. Trots att det övervintrar en hel del spännande arter även den här tiden på året så märks det inte på turismen. Lite senare på våren förändras dock läget. Under påsken kommer en liten besökstopp och under vecka 21 under den traditionella fågelskådarlånghelgen är ön som förbytt. Nu kan det stå 50 bilar på parkeringsplatserna som någon vecka tidigare gapade tomma och om det dyker upp en fågelraritet på en okänd plats kan lika många bilar stå parkerade längs en smal grusväg.

Omslaget till Ölands fågellokaler av Elsy-Britt Schildt och Anders Waldenström.

Öland är förknippat med fågelskådning och många av landets fågelföreningar anordnar årliga resor till den långsmala ön som rymmer flera av landets mest artrika fågellokaler. De borde alla skaffa boken “Ölands fågellokaler”. Den presenterar 131 platser på ett både utförligt och pedagogiskt sätt med kartor och foton utan att bli svår att överblicka.

Ottenbyområdet känner de flesta till och det är svårt att överskatta en plats så fullsmockad med spännande fågelarter och vacker natur. Det varierade Beijershamn söder om bron, Petgärde träsk på västkusten, Kapelluddens vidder och den kanske fortfarande underskattade norra udden är kända av en anledning – de är alla fantastiska områden för fågelskådning. Men det som gör Elsy-Britt Schildts och Anders Waldenströms bok riktigt läsvärd är att den tar upp så många mindre kända och inte speciellt välutforskade fågellokaler. Det kanske inte är platser som hyser lika stora artantal som kändislokalerna, men fågelskådning är ju så mycket mer än antal arter. Vana Ölandsbesökare och bofasta kanske tror att de känner till ön tillräckligt bra redan, men testa gärna hur många fågellokaler du kan räkna upp på ön och se hur nära 131 du kommer.

I inledningen finns också ett väldigt bra tips – att utforska Öland på cykel. Många fina områden är faktiskt avstängda för motortrafik, men med cykel kan du ta dig till många godbitar. Egentligen betydligt fler än 131.

I maj 2022 släpptes en ny upplaga av boken med förbättrade kartor och uppdaterad ­information.

Transparens: Natursidan fick ett exemplar av boken från förlaget.