Gå till innehållet

Bara 8 av 47 palmoljeföretag i de största producentländerna är “hållbara”

Världsnaturfonden har publicerat en studie där de gått igenom 47 palmoljeföretag i Malaysia och Singapore, där majoriteten av världens palmolja kommer från, för att se om de använder sig av hållbara metoder. 31 av 47 företag vägrade svara och bara 8 av de som svarade sa sig ge sitt stöd till hållbar palmolja. En term som dessutom är problematisk.

Rapporten visar att enbart 2 av 3 palmoljeföretag är transparenta om sin användning av palmolja. Dessutom är få av dem anknutna till Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO), som arbetar med hållbar palmolja. Enbart 8 av de 47 företagen uppgav sig vara certifierade av RSPO.

LÄS ÄVEN: • Olaglig regnskogsskövling kopplas till RSPO-palmolja, McDonald’s och Pepsi

Bland företagen som svarade ansåg många att bristen på RSPO-märkning berodde på kostnaden för certifieringen och bristande konsumentintresse för hållbar palmolja. Samtidigt som kostnaden anses hög har palmoljeindustrin skapat många miljardärer i Sydostasien.

Världsnaturfonden definierar i rapporten all palmolja som är certifierad under RSPO som hållbar. Det är en definition som inte delas av alla miljöorganisationer.

LÄS ÄVEN: • Greenpeace om hur man ska resonera kring palmolja

RSPO-märkningens olika nivåer.

RSPO-märkningen består av olika nivåer. Den högsta (och ovanligaste), “Identy preserved” ger god insyn och spårbarhet. Men de populäraste är de lägsta nivåerna. “Mass Balance” tillåter användning av RSPO-loggan, men innebär att certifierad palmolja blandas med ocertifierad. I den lägsta nivån, “Book & Claim”, har producenterna bara köpt ett certifikat som gynnar andra RSPO-producenter. Själva palmoljan behöver inte vara hållbar och är inte heller spårbar.

Som exempel köper svenska Coop 12,7 ton av den högsta nivån och över 260 ton av de två lägsta nivåerna. Orkla Foods (Ekströms, Bob, Frödinge, Göteborgs Kex) köper så gott som enbart de lägsta nivåerna av RSPO – över 4000 av deras 5000 ton palmolja är antingen “Mass Balance” eller “Book & Claim”. Mars (Bounty, Snickers, M&M, Twix och flera varumärken för husdjursmat) köper enbart “Mass Balance”, över 55 000 ton år 2016.

LÄS ÄVEN: • Ny studie: Naturorganisationer gör större nytta utanför RSPO

Det tycks med andra ord vara en lång väg kvar innan palmoljeindustrin anses “hållbar”.

Källa: WWF

Mer att läsa