Årets trädgårdskryp 2021 har utannonserats

Närbild på gräsgrön guldbagges huvud. Foto: John Hallmén

Projektet Rikare trädgård, där Natursidan är en av flera samarbetspartners, har nu för första gången utannonserat Årets trädgårdskryp. Utmärkelsen går 2021 till gräsgrön guldbagge – en art som både är fascinerande att titta på och som är en av trädgårdsägarens många bra hjälpredor.

Den gräsgröna gulsbaggen är en relativt stor skalbagge som kan bli upp till 2 cm lång – ungefär lika stor som en humledrottning. Den har som fullvuxen en gnistrande grön färg och hittas ofta när den äter nektar och pollen från stora blommor under varma vår- och sommardagar. Det finns också goda möjligheter att höra den när den förflyttar sig mellan blommorna. Få andra insekter brummar lika högt när de flyger.

– Jag gillar guldbaggar. De är oftast vackert metalliskt glänsande i grön ton och är lite sävliga av sig. Det är lätt att komma nära dem och man behöver ingen lupp för att studera exempelvis antennerna som liknar lösögonfransar eller de häftiga vingarna som kan fällas ut från kroppen, berättar Moa Pettersson, entomolog och talesperson för Årets trädgårdskryp.

En av anledningarna till att arten utsetts till Årets trädgårdskryp är också att den i larvstadiet gör en stor insats i folks trädgårdar. I ett helt år hjälper de stora, gulvita och c-formade larverna till med att bryta ned växtdelar i din kompost. Daggmaskar brukar få äran av att vi har fin jord att odla i, men den gräsgröna guldbaggens larver förtjänar också att nämnas, eller en utmärkelse.

Gräsgrön guldbagge. Foto: John Hallmén

Se skillnad på gräsgrön och olivgrön guldbagge
Det finns åtta olika arter guldbaggar i Sverige och några kan vara svåra att skilja åt. Det gäller framför allt de två vanligaste arterna – gräsgrön guldbagge och olivgrön guldbagge. Om du hittar en larv brukar det vara enkelt eftersom de trivs på olika platser: kompost – gräsgrön, myrstack – olivgrön. Den olivgröna guldbaggen utnyttjar nämligen myrstackar som skydd åt sina larver. Varma vårdagar kan man se de fullvuxna skalbaggarna kämpa ut från myrstackarna och flyga iväg mot pollenrika blommor.

Att skilja fullvuxna exemplar av gräsgrön och olivgrön guldbagge åt kräver lite närstudier. Du behöver försiktigt plocka upp den och titta på undersidan. På följande två bilder kan du se skillnaden. Var inte orolig – de är inte farliga.

Olivgrön guldbagge – undersida. Lägg märke till att “knappen” mellan benen är mer tillplattad och lite kantigare än hos den gräsgröna guldbaggen. Foto: Francisco Welter-Schultes, CC0.

Alla guldbaggar i Sverige lever av döda växtdelar och två av arterna (läderbagge och ädelguldbagge) har minskat så mycket i antal att de är med på rödlistan.

Tips för att gynna guldbaggar i din trädgård
• Ha en öppen kompost åt guldbaggarnas larver
• Bygg och sätt upp en mulmholk åt larverna (se instruktioner här)
• Odla växter som har stora blommor som kan fungera som "landningsplattformar" åt de stora skalbaggarna – till exempel älggräs, spansk körvel, renfana, rönn eller fläder

18 maj klockan 19:00 sker ett gratis föredrag om Årets trädgårdskryp i samarbete med Studiefrämjandet. Mer information i detta Facebook-evenemang.