Jag vill se Biggest CO2 Loser på tv

Leriga skor i naturen. Foto: Erik Hansson

KRÖNIKA: Det är hög tid för mer tv-program med miljötema i utbudet. Det är en smärre skandal att varken TV4 eller SVT har ett regelbundet, egenproducerat program om naturen, men det finns så mycket mer att göra. Som ett Green Fab 5 med leriga stövlar eller ett Biggest CO2 Loser med fokus på solidarisk koldioxidbantning.

Vi svenskar behöver förändra vårt sätt att leva. I dagsläget lever vi som om vi hade över fyra jordklot och vår överkonsumtion belastar planeten hårt. Samtidigt uppger nästan varannan svensk att de vill vara ute mer i naturen för att få naturupplevelser. Här finns det goda möjligheter för ett feel good-program med folkbildning.

Det skulle till exempel kunna vara en variant på de populära “gör om mig”-programmen i stil med Biggest Loser eller Fab 5 där ett gäng experter hjälper några deltagare att närma sig naturen och att gå över till ett mindre belastande sätt att leva. Först en genomgång om hur deltagarna lever i dagsläget och sedan rycker experterna ut med råd och tips som anpassas efter deltagarnas förutsättningar. Kanske får de också ett mål om hur mycket utsläpp de måste kapa bort.

Klappa fram förändringar medhårs

En vegetarisk kock hjälper till att välja bort de mest planetskadliga maträtterna i hushållet och får även de kräsnaste i familjen att utbrista “Jag kan inte fatta att det här inte är kött!”. De får lära sig enkla vardagsrätter och testa vegetariska halvfabrikat som smakar nästan exakt som de är vana vid. Allt för att inte steget ska behöva bli så stort. Det gäller att klappa medhårs.

En expert på miljövänlig shopping stoppar den rutin- och tvångsmässiga utrivningen av ett fullt fungerande kök och visar hur befintliga köksmöbler kan göras tillräckligt fräscha för att accepteras av jakten på nyhetens behag. Det blir turer till second hand-butiker och klädbytardagar och gamla favoritkläder sys in eller ut och favoritprylar lagas. Kanske även en kurs i hur man tar hand om sina möbler och prylar så att de håller längre? För att få in lite fler “oh my god!”-moment i programmet görs en miljövänlig omstyling av en person eller en bostad. Sådant går alltid hem.

Om deltagarna har en bit mark eller tomt får de tips om hur de kan gynna den biologiska mångfalden och odla ätbart. Trädgårdsägare kan få rekommendationer att de inte måste klippa hela gräsmattan kort, att träd bör sparas och att det är trevligt att följa händelserna i fågelholkar. De visas hur enkelt det är att täckodla, skapa en kompost och får förklarat att en trädgård inte måste vara “oklanderligt tuktad”. Deltagare som äger skog kan få tips om att den inte måste kalavverkas och tillsammans med naturvårdsexperter får markägare råd om hur de bäst kan gynna den lokala biologiska mångfalden.

För deltagare som bor i hyresgästföreningar och bostadsrättsföreningar fixar programledarna ett möte med de boende om vad de gemensamt kan göra i föreningen. Kanske föreslå solpaneler på taken? En gårdsplan som lockar till sig fjärilar, bin och fåglar? Gemensamt ägda verktyg och prylar som alla i föreningen kan låna? En elbilspool?

CO2-snål semester och upptäckter i närnaturen

Innan nästa semester får deltagarna sätta sig ned med en som jobbar med naturturism och gå igenom vilka möjligheter det finns att uppleva häftiga saker via tåg, exempelvis dansande norrsken eller tranor, valsafari, ylande vargar, spännande paddelturer, lärorika fågelresor eller upplevelserika vandringar. Eller utforska alla möjligheter att komma ut i världen via kollektivtrafik eller elbil. De får också se hur olika utsläppen blir beroende på vad de väljer.

En lokal naturvägledare berättar om allt spännande som deltagarna kan vara med om i naturen i närheten. Kanske får de lära sig känna igen ätbara svampar eller växter, fågelläten, djurspår, spela naturbingo, gå kurser i naturfotografering eller matlagning över öppen eld. Om deltagarna har barn får de tips på hur enkelt det är att göra naturutflykter roliga för hela familjen.

Kanske kan man också tänka sig att deltagarna får prata med en moralfilosof och en klimatpsykolog om deras egen roll i både det större och det personliga perspektivet. Om tv-producenten är riktigt modig kanske de även kan ha samtal om deltagarna skulle kunna tänka sig att rösta i riksdagsvalet för något annat än sin egen plånbok? Men någonstans här går kanske gränsen för vad som räknas som feel good-tv?