Bi i äppelträd. Foto: Erik Hansson

Tre föredrag om att skapa en rikare trädgård

I de här tre föredragen får du råd om hur du skapar en fågelvänlig trädgård, anlägger en damm eller gynnar den biologiska mångfalden på din tomt eller din kolonilott. Filmerna är gjorda i projektet Rikare trädgård (rikaretradgard.se) tillsammans med Studiefrämjandet och kan ses här under.

Skapa en trädgård åt fåglarna

Det finns mycket mer än att sätta upp fågelholkar som man kan göra för att locka fåglar till din trädgård. Experten Anders Wirdheim, känd från Pippipodden och mångårig medarbetare på BirdLife Sverige ger sina bästa tips. Läs även vår guide: Så skapar du en bra fågelmatning.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=X8-9NkknAno

Allmänna tips för att skapa biologisk mångfald

Jessica Lyon, som bland annat driver Odlings-TV, ger i det här föredraget mängder av råd för hur du kan gynna djur- och växtlivet på din tomt.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=03UAW891_tg

Så anlägger du en damm

Isak Isaksson, expert på biologisk mångfald hos Naturskyddsföreningen och författare av “Naturskyddsföreningens dammhandbok” berättar om allt du behöver tänka på oavsett om du ska gräva ner en balja eller gräver en rejäl våtmark. Läs även vår guide.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=3cidLY8m2r4