Så här kan en blomflugepool se ut. Du har nästan garanterat allt du behöver hemma. Foto: Erik Hansson

Hjälp pollinatörer med en blomflugepool

Blanda inte ihop blomflugor med de små flygfän som brukar dyka upp i köket – det är troligen bananflugor eller sorgmyggor. Blomflugor är större, ofta färgglada och du vill ha dem i din trädgård. Där hjälper de till både med pollineringen och vissa arter käkar även bladlöss. För att gynna dem kan du enkelt göra en blomflugepool.

Blomflugor är ofta gula eller orange och svarta och kan vid en snabb anblick påminna om getingar eller bin. Det är precis det som gynnat dem genom evolutionen. Den gulsvarta färgen kan avskräcka fåglar och andra djur som inte vill bli stuckna av getingar. Blomflugor är dock helt ofarliga.

Det finns flera hundra arter blomflugor i Sverige och många av dem har larver som äter bladlöss och är som vuxna viktiga pollinatörer. Andra har larver som lever i vatten och det är dessa arter som enkelt kan gynnas med en blomflugepool. Det gäller exempelvis slamflugor (till exempel fältslamfluga, storslamfluga och mörk slamfluga), dödskalleblomfluga och kärrblomflugor (till exempel pendelblomfluga och ljus kärrblomfluga).

Larv av storslamfluga. Foto: Adrian Tync, CC BY-SA 4.0

Larverna ser ut ungefär som små sovsäckar med långa svansar och kan ligga och vrida sig vid ytan. På engelska kallas de “rat-tailed maggot” (råttsvansad mask), vilket kanske är en talande, men inte speciellt uppskattande beskrivning. Kanske har du sett dem i en regntunna eller i något annat kärl med vatten?

I naturen söker sig dessa arter blomflugor till vattensamlingar som till exempel håliga träd som fylls med regnvatten. I din trädgård kan du enkelt skapa en motsvarighet som fungerar minst lika bra för dem.

Du behöver följande:
• En vattenfast behållare – till exempel en kruka, glasburk, avkapad petflaska eller något liknande
• Ett tråg, fat eller annat med hål i så att vatten kan rinna ut
• Löv och gärna även gräsklipp
• Pinnar som är tillräckligt höga för att sticka upp ur den vattenfasta behållaren

Gör så här:
Fyll botten av behållaren med gräs- och blad (nässlor till exempel) som du trycker ihop. Även sågspån kan fungera. Sätt i pinnar som når över kanten på behållaren och fyll på med vatten nästan hela vägen upp. Kranvatten går bra, regnvatten är bättre. Lägg gärna på lite ytterligare löv ovanpå behållaren så att honan kan komma åt att lägga sina ägg i vattnet. Det minskar dessutom avdunstningen och risken att det dyker upp myggor i blomflugepoolen. Sätt behållaren på en relativt skuggig plats, gärna under en buske eller ett träd, och titta till den regelbundet. Lägg även lite löv i tråget/fatet runt behållaren.

Efter några dagar blir det en härlig gegga i vattnet som vissa blomflugor ser som en perfekt uppväxtmiljö för deras barn. Lägg helst även blad ovanpå vattenytan så underlättar du för blomflugehonan. Foto: Erik Hansson

Nu återstår att vänta. Efter ett tag förmultnar löven och gräsklippet och lukten (som inte är helt angenäm på nära håll) lockar till sig blomflugehonor som vill lägga sina ägg i vattnet. Larverna kommer sedan leva av det organiska materialet i vattnet.

En blomflugepool kan göras året om och även in i september kan det dyka upp larver om vädret är gynnsamt. Bästa tiden är dock på våren – i mars eller april, beroende på var i Sverige du bor. Lägg fler löv efter drygt ett halvår. Du kan också börja om med en ny blomflugepool till våren.

​Vill du följa hela utvecklingen?

När blomflugehonorna lagt sina ägg i vattnet kläcks efter ett tag larverna. När de kryper upp ur vattnet längs pinnarna du placerat i behållaren hamnar de i fatet/tråget och kommer där förpuppas bland bladen. Tänk på att de är känsliga under denna period så rör inte dem i onödan. Vill du ha dem i en glasburk för att följa utvecklingen på nära håll, så kom ihåg att de måste ha syre. Gör till exempel hål i locket.

Vill du gynna blomflugor på andra sätt i trädgården så är det välkommet med blomning från tidig vår till sen höst. Se till att ha olika växtarter som blommar under hela perioden – då saknar pollinatörer som blomflugor aldrig mat.

Film av The Buzz Club om hur du gör en blomflugepool:

Innehåll från extern tjänst

Källa: https://youtube.com/watch?v=PeZSUWy71D4

• Ny studie: Flugor viktiga pollinatörer