Vårregn ökar halten av viss sorts pollen

Bi som samlar pollen från sälg. Foto: Erik Hansson

När det regnar minskar mängden pollen. Men resultaten från en ny studie tyder på att vissa sorters pollen kan uppmätas i höga koncentrationer under och efter kraftiga regnoväder.

Det handlar om pollenfragment, som är en mindre än en tiondel så stora som pollen. Dessa fragment kan skapas i kraftiga regnoväder och när luftfuktigheten är hög. Enligt forskarna vid University of Iowa kan pollenfragmenten finnas kvar i luften 2-11 timmar efter ett oväder är över. Dessa fragment kan komma ner i lungorna och ge reaktioner för folk som är pollenallergiker.

– Folk som är känsliga för pollen under den aktuella säsongen bör undvika att gå utomhus när det regnar, speciellt under åskväder, och i flera timmar efteråt, säger Elizabeth Stone, lektor vid Department of Chemistry och medförfattare till studien.

Studien genomfördes under våren 2019 i Iowa genom att jämföra väder och pollennivåer under 1,5 månads tid. Forskarna fann att den sammanlagda pollenmängden minskade av regnandet, men fragmenten fanns kvar i luften några timmar efteråt. Som mest uppmättes 1,3 miljoner pollenfragment i en kubikmeter luft under ett åskoväder.

Förebygg allergier – låt små barn vara ute mer i naturen