Världsarv i Tasmanien med uråldrig skog brinner upp

Skog i Tasmanien. Foto: Tatters via Flickr https://www.flickr.com/photos/tgerus/

Skog i Tasmanien. Foto: Tatters via Flickr

Det brinner på flera ställen i Tasmanien och nu härjar elden även inne i världsarvet Tasmanian Wilderness World Heritage Area, på den centrala platån. Där växer uråldriga träd som ingår i ett ekosystem som aldrig har föryngrats av bränder. Cypressarten athrotaxis cupressoides och den tasmanska arten nothofagus gunnii, som är Australiens enda lövfällande träd, är nu starkt hotade.

Bränder är oftast en del av det naturliga förloppet i det australiska ekosystemet men det gäller inte för detta område.Det är regnskog och vegetation på hög höjd i glaciärområden där bränder inte ingår i ekologin, där det inte har brunnit på flera miljoner år.

Nu härjar omkring 50 olika bränder utanför och inne i världsarvsområdet. Flera bränder sker på avlägsna platser och kan inte släckas, de sprider sig istället. Det kommer heller inte att regna ordentligt på flera månader.

En talesperson för den australiska miljöorganisationen The Wilderness Society, Vica Bayley, säger i en intervju i tidningen The Guardian:

– I västra Tasmanien finns både alpina och regnskogsområden som är mycket känsliga för bränder. Det är kända turistmagneter som nationalparken Walls of Jerusalem och bergstrakterna som hyser eldkänsliga arter. Återhämtningen från bränderna kan ta århundraden, om inte miljontals år, i dessa ekosystem.

Elden har redan tagit flera bestånd av cypressarterna athrotaxis cupressoides och athrotaxis selaginoides, växter som var sårbara redan innan bränderna. De är de sista fragmenten av ett ekosystem som en gång fanns över hela kontinenten Gondwana (de landmassor vi i dag kallar för Antarktis, Sydamerika, Afrika, Arabiska halvön, Madagaskar, Indien, Australien, Nya Guinea, Nya Zeeland och Nya Kaledonien). Små öar som är kvar av Australiens enda lövfällande träd, nothofagus och som är avlägset släkt med träd från de Sydamerkanska Anderna, kommer snart också ha brunnit upp.

Olikt Australiens eukalyptusskog som föryngras genom bränder, så har dessa växter inte utvecklat en förmåga att föryngras genom bränder. De växer högt upp på den centrala platån där det alltid har varit för blött för att eldslågor ska få grepp om dem. Men en mycket torr vår och sommar har förvandlat även den fuktigaste regnskogen och kärren till torra marker. För någon vecka sedan så passerade en för området ovanlig åskstorm som satte eld på vegetationen. Tusenåriga träd dör och tusenåriga jordlager går nu upp i lågor.

David Bowman, professor i biologi och miljöförändringar vid University of Tasmania, säger att detta är mycket ovanligt och har tidigare bara skett en gång per millennium.

– Om detta verkligen är en händelse som sker en gång på tusen år, så är det otroligt för en forskare att få uppleva det. Men vi lever inte längre i samma värld. Vi får helt enkelt acceptera att vi har klivit over en tröskel. Så ser klimatförändringen ut, säger Bowman.

Källa: Guardian