Utrotningshotade fåglar till salu på Borneos enorma fågelmarknad

Balistare (akut hotad art som hittades till salu). Foto: WoldereEget arbete, GFDL, Länk

På en marknad i Kalimantan i Borneo kunde forskare hitta över 25 000 fåglar från nästan 150 arter. Flera av dem är utrotningshotade. I sin rapport skriver forskarna att det behövs fler undersökningar av fågelpopulationerna i Java och Sumatra och hårdare lagar som skyddar hotade arter.

Undersökningen gjordes av Planet Indonesia mellan juli 2015 och februari 2017 och publicerades i oktober 2017. Det ska vara den första undersökningen av den Indonesiska fågelmarknaden och sammanlagt hittade forskarna nästan 200 butiker som sålde fåglar och de kunde räkna till tiotusentals fåglar från 148 arter.

LÄS ÄVEN: • 14 000 småfåglar till salu i Singapore under 4 dagar

Förutom en del vanligt förekommande arter hittades också bland annat de akut hotade balistare (Leucopsar rothschildi) och svartvingemajna (Acridotheres melanopterus), samt flera andra rödlistade arter.

Forskarna tror att de bara upptäckt en liten del av handeln med vilda fåglar i Indonesien, där det är väldigt populärt att ha sångfåglar i burar.

LÄS ÄVEN: • Bilder från en kinesisk fågelmarknad

– Indonesiens sångfåglar är nu på gränsen till utrotning. Och det värsta är att ingen talar om det, säger Adam Miller, ledare för teamet som utförde undersökningen.

Källa: Mongabay