USA sänker anslag till klimatforskning med flera miljarder

Smältande glaciär. Foto: Erik Hansson

Republikanerna i USA har röstat igenom en sänkning av budgeten till NASA:s klimatforskningsorgan med nästan 3 miljarder kronor. Det har lett till stora protester, till och med från de delar av NASA som får ökad budget.

Nyligen röstades en ny forskningsbudget för NASA genom i House Committee on Science, Space, and Technology. Republikanerna som är i majoritet röstade för medan alla Demokrater röstade emot. Budgeten innebär att anslagen för NASA:s olika forskningsinriktningar kommer omfördelas.

Budgeten för Earth Science, som innefattar en stor del av USA:s forskning inom klimatet (satelliter spelar en avgörande roll för att monitorera och förstå det som händer), kommer minskas med över 300 miljoner dollar, i värsta fall kan det innebära en minskning av anslagen med upp till 32% mot tidigare planerat.

Pengar fördelas istället om så att de ska spenderas på avdelningen för Planetary Science som innebär ”forskning om rymden”.

Detta har skapat en stor debatt och flera tunga amerikanska forskningsinstitutioner har opponerat sig. Även divisionen för Planetary Science, som alltså får en ökad budget, motsätter sig beslutet eftersom de anser det är fel att dra ner på klimatforskningen. Budgeten är kontroversiell även av andra anledningar, 90% av de republikaner som sitter i House Committee on Science, Space, and Technology har öppet uttalat sig om att de inte tror att klimatförändringarna har något att göra med mänskliga aktiviteter och utsläpp.

Källor: Washington Post och ARS Tecnica