Två miljoner däggdjur trafikdödas varje år i Brasilien

Trafikdödad apa i Brasilien. Foto: Av IxocactusEget arbete, CC BY-SA 4.0, Länk

Flera studier har gått igenom trafikdödade djur i Brasilien och deras resultat är nedslående. Ungefär två miljoner däggdjur och åtta miljoner fåglar dör årligen längs landets motorvägar. Samtidigt ökar trafiken och allt fler vägar byggs genom naturen.

I Brasilien står särskilt motorvägen BR-262 ut från mängden som en av världens dödligaste för djuren i närheten. Biologen Wagner Fischer, som intervjuas av NY Times, berättar att han under 20 års tid kartlagt trafikdödade djur. Han har genom åren sett stora mängder djur döda längs med BR-262, som går genom våtmarksområdet Pantanal mellan de växande städerna Campo Grande och Corumbá.

LÄS ÄVEN: • Avverkningen i Brasiliens regnskog fortsätter att öka

Sammanlagt har hela 2200 döda arter hittats längs BR-262 och en annan studie räknade till 1000 olika arter under ett enda år. Forskare som Wagner Fischer visade sina resultat för blev förskräckta, men myndigheterna i Brasilien har visat svalt intresse för de föreslagna åtgärderna med faunapassager och stängsel. Istället sattes det upp några skyltar längs vägen som varnade för djur.

Enligt en studie av Manuela González-Suárez, biolog vid Reading universitet i England kan så många som två miljoner däggdjur och åtta miljoner fåglar dö varje år på brasilianska motorvägar, varje år. Siffrorna kan jämföras med att det i Storbritannien dödades drygt 1200 djur sammanlagt på alla stora motorvägar under 2017.

I landet med 20 procent av världens biologiska mångfald oroar sig nu forskare för att problemet kommer förvärras. Brasiliens nyvalda president Jair Bolsonaro, har lovat mer vägar genom Amazonas för att underlätta för utvinningen av råvaror ur regnskogen.

Källa: NY Times