Guide till naturaktiviteter – både ute och inne

Naturen är alltid en utmärkt sysselsättning – både ute och inne.

UTE

Besök naturområden i din närhet
Naturen håller på att vakna till liv efter vintern på många håll i landet. Ge dig ut och upptäck de första vårfåglarna, vårblommorna, småkrypen och de yrvakna reptilerna, men håll dig helst i din närmiljö just nu. Det gäller alla tips i den här guiden.

Vi har en del tips på platser i vår guide till Naturställen, men det finns mängder av andra platser. Besök till exempel Sveriges bästa platser för fågelskådning, någon av landets nationalparker eller dina lokala naturreservat, mer information hittar du via ditt läns länsstyrelse. Du kan också hitta sevärda platser i böcker, exempelvis “Upplev Sveriges natur“, “Här tittar vi på fåglar” eller “Upplevelser i Stockholms natur”.

Upptäck naturen med barn
När allt fler skolor verkar stänga är det en perfekt tid att ge sig ut i skog och mark med barnen. Här är tips på enkla lekar och övningar för barn i naturen och här är en guide till att få barn intresserade av fågelskådning.

Spela bingo i naturen
Ni kan också spela artbingo. Vi har gjort en bricka lämplig för februari-april, en för vårvintern, en vinterfågelbingo, en fjärilsbingo och en Knoppbingo, som lär dig känna igen trädens knoppar. Naturhistoriska riksmuseet har tagit fram en fin vårbingo-bricka och en balkongartbingo som kan spelas hemifrån och Calluna har skapat en trädbingo (direktlänk till brickan). Det finns dessutom en Facebook-grupp för artbingo om du har frågor eller vill veta mer.
Eller använd appen Biologg för att få poäng för hittade arter i naturen.

Mindre guldvinge. Foto: Erik Hansson

Gör insatser
Varför inte använda din isolerade tid till att hjälpa naturen? Sätt upp fågelholkar med vår guide – det kan göras året om. Skapa en trädgård med biologisk mångfald, exempelvis genom att gynna fladdermöss, plantera buskar och träd för att locka fler fåglar, anlägg en nybörjarrabatt som lockar humlor, bin och fjärilar – många av tipsen fungerar även på balkongen. Du kan även bekämpa invasiva växter. Om du inte har en egen trädgård – gå med i nätverket Co-grow så att du kanske kan få odla hos någon annan. Läs mer om olika insatser för biologisk mångfald.

Börja med fågelskådning
Våren är en utmärkt tid att börja med fågelskådning och det går fint att fågelskåda i mindre grupper eller själv. Även det har vi gjort en guide om.

INOMHUS

Eftersom vi ska minimera kontakter med andra människor, framför allt sådana i riskgruppen och eftersom även folk utan symptom kan smitta andra, så är det kanske säkrast att vistas en del i hemmets lugna vrå. Även inomhus går det dock att fokusera på naturen. Kanske inte lika njutbart som att vara i naturen, men det kan åtminstone fungera som inspiration.

Podcasts om naturen
I radio sänds tyvärr i stort sett enbart det utmärkta Naturmorgon i P1, men det finns massor av bra svenska podcasts om naturen. De fungerar som radioprogram men du lyssnar när du vill i din mobiltelefon eller i din dator. I dagsläget finns det program om allt från fjärilar och fåglar till friluftsliv och artutrotningen. Se våra tips på svenska och engelskspråkiga podcasts om naturen.

Läs naturböcker
Varje år släpps det många suveräna böcker om naturen. Allt från artbestämningslitteratur till romaner med naturtema. Här är en stor mängd böcker som Natursidan antingen recenserat eller skrivit om de senaste åren.

I Wingspan är fåglarna i centrum. Det går lite förenklat ut på att fylla din spelplan med fåglar. För att lyckas med det måste det finnas lämplig föda och du måste också se till att fåglarna lyckas häcka. Det finns ungefär 170 fågelarter i spelet och även om vissa är betydligt bättre än andra har de alla sina för- och nackdelar. Foto: Erik Hansson

Spela naturspel
Det finns minst två riktigt bra spel om naturen som rekommenderas till alla som gillar brädspel: Skogen och Wingspan. Båda är lämpliga för hela familjen. Wingspan finns numera även på svenska och det har kommit flera expansioner till den engelska versionen. Läs recensioner av dem via länkarna.

Se naturfilmer
Det finns ett stort utbud av naturfilmer online och många av dem är gratis, antingen på Youtube, Vimeo eller SVT Play. I samband med Biologiska mångfaldens dag 22 maj genomförs en stor mängd livesändningar om naturen, varav de flesta kan ses i efterhand (länk till alla sändningar).
Det finns även tillräckligt många bra filmer på betaltjänsten Netflix för att de ska vara värda att nämna. Här är ett antal tips på sevärda dokumentärer:
Blackfish [SVT Play] – prisbelönt dokumentär om späckhuggare i fångenskap
David Attenborough: Klimatkrisen [SVT Play] – väl sammanfattning av krisen som väntar runt hörnet efter coronautbrottet.
• Berlins vilda rävar [SVT Play] – om den tyska stadens stora population av rävar.
• Våran lilla bondgård [SVT Play] – kampen för att skapa odlingar som tar hänsyn till naturen.
Världens natur: Serengeti [SVT Play] – följ de vilda djuren i nationalparken Serengeti i norra Tanzania.
Dancing With the Birds [Netflix] – paradisfåglarnas mäktiga parningsspel.
• Night on Earth [Netflix] – vad sker i naturen när mörkret lagt sig?
Our Planet [Netflix] – påkostad dokumentärserie om livet i naturen.
Chasing Coral [Netflix] – vad är på väg att hända med planetens korallrev?
Jane [Netflix] – dokumentär om Jane Goodalls livsverk.
Virunga [Netflix] – prisbelönt film om kampen för att skydda nationalparken Virunga.

Läs Natursidans artikelserier