Enorm solpark i öken dödar tusentals fåglar

Vid en stor anläggning med solpaneler i Mojave-öknen har stora mängder fåglar hittats skadade eller dödade av brännskador. När en federal undersökning gjordes vid byggnaden i fjol upptäckte de ungefär en bränd fågel varannan minut.

Så här ser Nevada Solar One ut på avstånd. Foto: e pants/Flickr/Creative Commons License

Solpaneler i öken. Foto: e pants/Flickr

Det pågår nu en diskussion om att stoppa byggandet av en ännu större solpanelpark tills omfattningen av skadorna på fågellivet är kända. Den nya byggnaden är planerad till ett område som många flyttfåglar passerar och skadorna riskerar att bli fyra gånger så stora, enligt U.S. Fish and Wildlife Service (amerikanska motsvarigheten till Naturvårdsverket).

I dagsläget beräknar solpanelföretaget BrightSource själva antalet döda fåglar per år till ungefär 1000 medan en expert från organisationen Center for Biological Diversity kalkylerade med 28 000 dödsfall.

På den stora amerikanska fågelorganisationen Audubon Society anser man att fenomenet är “alarmerande” och att det är svårt att avgöra om det är teknologin eller platsen som är avgörande för den stora påverkan.

Anläggningen är världens största i sitt slag och beräknas ha kostat ungefär 14 miljarder kronor. Den består av 300 000 solpaneler, stora som garagedörrar, och ägs av bland andra Google och NRG Solar of Carlsbad.

En teori om varför så många fåglar förolyckas är att ljuset och värmen från anläggningen lockar till sig mycket insekter och att det i sin tur gör området attraktivt för fåglar. Vissa solpanelparker liknar vatten för fåglarna, vilket kan locka dem att landa och brännas.

BrightSource Energy hoppas nu hitta något sätt att få fåglar att hålla sig borta från anläggningarna, till exempel med någon form av ljud eller ljus. Företaget har också skänkt över tolv miljoner kronor till verksamheter som underlättar för kastrerandet av tamkatter, troligen för att försöka rikta uppmärksamhet mot ett ännu större hot mot landets fåglar.

Källa: Huffington Post