Gå till innehållet

Skog, mjölk och möbler bland Sveriges värsta greenwash-företag

"Sveriges minst attraktiva miljöpris" – så kallar Jordens vänner sitt Svenska greenwashingpriset. I år är det SCA, Ikea och Arla som är de tre nominerade.

Målet med Svenska greenwashpriset är att ”uppmärksamma allmänheten på den falska gröna marknadsföring som företag, myndigheter och andra samhällsaktörer ägnar sig åt”. Jordens vänners antipris har i år Arla, Ikea och Sca som finalister. Alla tre pekas ut att ägna sig åt en kommunikation som om de leder vägen i omställningen och att vi kan fortsätta konsumera och leva precis som vanligt.

– Alla tre finalister bygger sin kommunikation på en väldigt romantiserad bild av svenskt företagande, med gröna skogar, röda gårdar och svenska råvaror. Det lurar oss att tro att vi gör tillräckligt och att omställningen går åt rätt håll. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut. Redan i april har vi förbrukat vår andel av jordens resurser. Resten av året lever vi över våra tillgångar. Vi kritiserar inte det finalisterna faktiskt gör bra. Däremot att de genom sin marknadsföring bidrar till en felaktig bild av var vi befinner oss och vad omställningen faktiskt kräver. Alla tre finalister ger en väldigt förskönande bild av sina verksamheter, säger Karmapriya Muschött och Jonathan Jansson Åkerberg, ordförande för Jordens Vänner. 

SCA:s nominering (utdrag)

”På Sca:s hemsida är citaten om klimatnyttan och hållbarheten många och skogarna levande och gröna. I de faktiska skogarna ser verkligheten tyvärr annorlunda ut. Sca hugger ner gammelskog med rödlistade arter, trotsar avverkningsförbud i renområden och hotas av vite för sina bristande inventeringar. När företaget i våras gick ut med att de planerade att lämna Fsc gjorde de det med motiveringen att miljömärkningen hotade deras klimatambitioner. I själva verket tycks det främst vara Sca:s kortsiktiga ekonomiska vinster som hotas. Sca anser inte att ett “ekonomiskt bärkraftigt skogsbruk” är möjligt under Fsc. De över 7 miljarder kronor som företaget gjorde i vinst 2024 är förstås bara kaffepengar för Sveriges största skogsbolag. Sca använder sig gärna av bilder på gröna, levande skogar. En mer rättvis bild skulle vara de enorma kalhyggen som företaget lämnar efter sig.”

Arlas nominering (utdrag)

”Lyckliga kor på gröna ängar. Småskaliga bönder. Naturnära liv och röda små gårdar. På Arlas hemsida varvas gröna slogans och bilder på betande kor med statistik och komplicerade uträkningar om ny hållbarhetsteknik. Ska man tro Arla sätts småskaliga lösningar, bönder, kor och hållbarhet i första rummet. I själva verket är Arla världens femte största mejeribolag med större metanutsläpp än hela Nederländarnas jordbrukssektor – utan konkreta planer på att minska just metanutsläppen. Trots Arlas återkommande referenser till de betande kornas – och sin egen – centrala roll för bevarandet av biologisk mångfald ställde de sig dessutom bakom regeringens förslag om att inskränka betesrätten. Samtidigt lägger de mer resurser på marknadsföring än på faktisk omställning och har återkommande fällts för sina förskönande, gröna kampanjer om netto-noll-utsläpp och utsläppsminskningar.”

Ikeas nominering (utdrag)

”Använd mindre vatten – med en vattenkanna i plast för 19 kronor!” Ikea framställer sig ofta och gärna som en hållbarhetsaktör. I debattartiklar och intervjuer hävdar företaget att de är en del av omställningen och på Ikeas hemsida får du som konsument tips på hållbara livsstilsförändringar. Samtidigt uppmanas du att konsumera mer. Ikea har under många år sålt in fast-furniture som en naturligt del av svensk kultur och sprider nu idealet över världen. Var femte sekund säljs en ny Billy-bokhylla – som möjliggjorts genom tallplantage som ersatt urskogar och våtmarker i Europa och Latinamerika. Vi når inte våra klimatmål genom att köpa nya vattenkannor i plast, och vi räddar inte våra skogar med nya stolar. Att Ikea har en hållbarhetsstrategi med ambitiösa mål är positivt och vi ser gärna att Ikea fortsätter med sina faktiska hållbarhetssatsningar – men sluta med er falska gröna marknadsföring! 

Läs mer och rösta på din ”favorit” på Jordens vänners hemsida. Omröstningen pågår fram till prisutdelningen på Bokmässan i Göteborg den 27 september.

Källa: Jordens vänner

Mer att läsa