Gå till innehållet

Reseberättelse från Florida

Den här reseberättelsen är skriven av Fredrik Nilsson. Fler av hans bilder kan ses på hans presentationssida här på Natusidan.se och på hans hemsida Fotogrytan.se.

En karta över området finner du längst ner på sidan.

“Jag råkade läsa om en naturfestival som äger rum varje år i USA: South West Florida Nature Festival. Den råkade även infalla i min ledighet, så jag gjorde en snabb research och bokade flyg och hyrbil i tio dagar och vips så var jag i Florida. Anledningen var
förstås fågelfotografering i kombination med ett litet äventyr bort från gråa trista Sverige. Det kom dock som en chock när jag lyckades pricka in de kallaste dagarna på mycket länge i detta solsäkra kustband, men eftersom jag hade fågelfoto i fokus så det var skönt att slippa trängas med soldyrkare längs stränderna.

Dag 1
Efter att hämtat ut hyrbilen och tagit mig ut från Ft. Lauderdale och hittat till motorvägen så var jag på väg till Naples, som var min utgångspunkt de kommande dagarna. Två timmar på I-75 Express Way senare och nästa kust var i sikte. Incheckad och klar var jag snabbt på plats i den första parken jag ville besöka, Clam Pass Park. Det är ett fint naturområde som ligger centralt i de lyxiga inhägnade bostadsområdena. Där fanns inte så mycket fåglar, men en amerikansk spillkråka lyckades jag i alla fall se. Jag fortsatte dagen en bit upp på kusten och hamnade i Delnor-Wiggins Pass State Park, en välbesökt badstrand varma dagar men kalla dagar som denna så ser man mest vadare, tärnor, pelikaner och en och annan fiskare längs den långgrunda bukten. Jag lyckades även få syn på den amerikanska saxnäbben, som ser väldigt lustig ut, den fick bli dagens höjdpunkt på denna mjukstart.

Dag 2
En timmes bilresa nordöst så hamnar man i Audubon’s Corkscrew Swamp Sanctuary, ett mycket fint område som definitivt inte får missas. Längs den tre kilometer långa boardwalken ser man allt från cypressträd, öppen mark, till klassiska träsk. Den lata kan få låna en vagn att rulla stora kamerahus i och det är lätt att fördriva en heldag här.

Dag 3
En bit ovanför Delnor-Wiggins Pass State Park hittar man en strand som heter Barefoot beach, den påminner om den förstnämnda men det finns även en härlig skogsslinga på någon kilometer som man kan promenera  innan man kommer ut till strandkanten. Precis i början av slingan häckade ett fiskgjusepar. Det finns gott om tärnor och vadare och att tillbringa en dag liggandes i sanden med kameran i högsta hugg är inga problem. Efter  att ägnat hela dagen åt fågelfoto så bestämde jag mig för att ta mig ner till välbesökta Naples Pier, för att få någon solnedgångsbild innan middag på någon klassisk diner.

Dag 4
Innan jag åkte ner till naturfestivalen så anmälde jag mig till några av de olika guidade aktiviteter som SWFL anordnar under helgen, det var ju lite därför jag åkte hit. Denna morgon var jag anmäld till ugglesafari på Marco Island. Jag visste inte riktigt vad det innebar men till min förvåning så var vi sex morgonpigga naturmänniskor som tillsammans med en guide och två volontärer besökte prärieugglor mitt inne i villaområdena. Det bor cirka 60 par ugglor som samsas om marken med människorna, och de är dessutom skyddade av federal lag. På eftermiddagen var jag inbokad på en båttur i Rookery Bay, utan några förväntningar så var det en fantastisk upplevelse och guiderna var otroligt kunniga. I fin naturmiljö från båten såg vi bland annat vithövdad havsörn, amerikanska strandskator, fiskgjusar som häckar på träpålarna och några delfiner. Höjdpunkten var vid solnedgången när vi kom fram till en av öarna där hundratals pelikaner, ibisar, hägrar och skarvar övernattar.

Dag 5
Tillbaka på Marco Island tidig morgon och till ett ställe som heter Tigertail beach, en lagunliknande, mycket trevlig badplats/park. Jag var tydligen anmäld till en snäckplockarmorgon, men min trevliga morgonpigga guide insåg direkt att jag var fel ute och pekade bara åt ett håll. När jag tittade dit såg jag två vadande fotografer med tunga objektiv och ett 20-tal hungriga pelikaner, ett gäng ibisar och en massa hägrar i morgonljus. Kan inte bli bättre!

Innan lunch var jag på väg till ett nytt ställe som jag fått tips om dagen innan: Marsh Trail, precis i början av Ten Thousand Islands. Det är halvvägs in i Everglades mark och väldigt trevlig bilkörning dit. Jag såg lite alligatorer längs vägen och en naturskön omgivning i indianland. Själva Marsh Trail var inte så mycket att hurra för fotomässigt men en skön promenad efter 1,5 timmes bilresa. Eftersom jag var nära Everglades City så bestämde jag mig för att ändra om lite i resplanen så det blev en airboat-tur i träsket efter den obligatoriska cheeseburgaren, det var skoj och det gick fort.

På vägen hem passade jag på att besöka Collier-Seminole State Park, naturskön promenad i klassisk träskmark.

Dag 6
Båtturen i Rookery bay var så pass bra att jag bestämde mig för att ta en kvällstur till. Men innan dess så var det dags för lite shopping i ett av de gigantiska shoppingcenter som finns lite varstans. Dessvärre var vädret inte lika bra som för båtturen innan och båtchauffören hann inte riktigt fram till rätt kvällsljus. Så det blev inga vägghängare denna dag, dock två par nya skor.

Dag 7
Dags att lämna Naples med omnejd för att ta mig till Sanibel Island, utanför Fort Myers ca 1,5 timme norrut. Självklart lyckades jag pricka in någon högtidsdag så det tog lång tid att ta mig ut till den välbesökta och vackra ön, men väl framme så var mitt mål J N ”Ding” Darling National Wildlife Refuge. Ett av det bästa (vad jag hört) fågelfotoplatser på västra Florida och det stämde mycket väl. Man kan ta bilen runt, parkera vid sidan av en anlagd väg som går rakt igenom fyra sandbankar (vid låg sjö) med massvis av fågel. Perfekt! Här stannade jag hela eftermiddagen och hängde även på låset med två andra ivriga fotografer morgon efter.

Dag 8
Morgonljuset var kallt och det småduggade lite, det var med andra ord en perfekt fotomorgon i mina ögon, när det sedan landar en fiskgjuse med en fisk i munnen fyra meter ifrån där jag står och fotar så blir ju inte dagen sämre. Och sen dyker den äntligen upp – rosenskedstorken. Det är första gången på resan som jag ser denna makalöst vackra fågel. Det blev ett 16 gig minneskort fullt. Ding Darling är ett måste om man har vägarna förbi, missa inte informationscentret heller. Den enda nackdelen är att det är enkelriktat så vill man tillbaka till en sandbank så måste man åka igenom hela området, ut på landsvägen 1 mil och tillbaka till entrén. Jag åkte nog runt 4-5 gånger.

Dag 9
Jag lämnade Sanibel Island och Fort Myers riktigt tidigt och begav mig mot östkusten och Miami, men det var inte stranden eller Oceans Dr. som lockade utan Shark Valley, en av fyra entréer till Everglades-området. Jag var där vid öppning 09.00 och satt på en hyrd cykel med kameran i cykelkorgen strax därefter. Jag var lite seg efter all bilkörning så jag bestämde mig för att inte cykla runt (4 timmar) området utan jag valde att cykla längs den ena vägen, men det räckte gott och väl. Man kommer väldigt nära inpå fågellivet och jag insåg efter 2-3 kilometer att det blev väldigt mycket hoppa av, foto och hoppa på igen, så jag cyklade tillbaka och lämna cykeln och gick istället. De flesta fåglar är ganska nära själva parkeringsområdet, förutom rovfåglarna som är lite mer inåt området. Men man har stor chans att se de flesta arter inom ganska behagligt avstånd såsom natthäger, amerikansk rördrom, vit häger, grå häger, trefärgad häger, amerikansk ormhalsfågel, blå häger, öronskarv, snöhäger, grönryggad häger, vit ibis, amerikansk ibisstork, amerikansk sultanhöna och självklart alligatorer som ligger och jäser i solen. En timmes bilresa till Miami Beach och det blev även en drink på Oceans Dr.

dag10
Dag 10
Eftersom det är så lättillgängligt att ta sig till Shark Valley från Miami så blev det även denna morgon mittemot fåglarna och de är riktigt på jakt efter fisk på morgonen. Jag tror jag lyckades få fem-sex arter med fisk i munnen på en dag, och ormhalsfågeln är så otroligt vacker i solljuset. Mina sista timmar i vad som skulle vara solsäkra, men som var kalla, Florida blev på Flamingo Garden, för precis som i introt av Miami Vice, så måste man se flamingos innan man åker hem. På Flamingo Garden gör du det garanterat.

Topp 5 fotoplatser enligt min upplevelse

1. J N ”Ding” Darling National Wildlife Refuge , Sanibel Island
  2. Shark Valley Vistor Centre, Everglades
  3. Ten Thousands Island, Rookery Bay med SWFL
  4. Tigertail Beach, Marco Island
  5. Delnor-Wiggins Pass State Park

Norwiegian flyger lågpris till Ft. Lauderdale. Hyrbil och bensin är riktigt billigt och det finns en uppsjö av boenden att välja mellan. Själv valde jag budgetalternativ.

Det är värt att göra lite research innan för att hitta till platserna och för att få en överblick över avstånden. Gps är ett måste.