Recension av välpresterande miniatyrkamera

Även om alla systemkameror i Panasonics sortiment är kompakta tar deras Lumix GM1 priset. Den är en miniatyriserad kamera med många av de funktioner som dess större syskon har. Vikten på kamerahuset ligger på 204 gram och med ett litet, men välpresterande 12-32 mm-objektiv får kameran utan problem plats i jackfickan. Kameran har en 16 megapixlars sensor i formatet fourthirds/4:3, en 3 tums touchskärm och möjlighet finns att fotografera i raw-format. Men hur fungerar det att pressa in så mycket teknik i en så liten kamera?

20140228__1210240

Panasonic DMC-GM1, LUMIX G VARIO 12-32/F3.5-5.6 @ 14,0 mm 1/10 sec; f/3,6; ISO 3200

Faktum är att den överraskar klart positivt. Bildkvalitén är förvånansvärt bra med ett bra dynamiskt omfång, fin detaljåtergivning och lågt brus ända upp på ISO 3200. Jämfört med många betydligt större systemkameror i samma prisklass presterar GM1 bättre bilder. Snabbheten med i stort sett möjlighet att ta bild direkt efter start ligger inte heller långt efter större, mer klassiskt byggda systemkameror.

20140224__1210221

Panasonic DMC-GM1, LUMIX G VARIO 12-32/F3.5-5.6 @ 29,0 mm, 1/500 sec; f/5,5; ISO 200

Med ett hölje av magnesium-legering med topp och botten i aluminium har Panasonic inte heller snålat med byggnadskvalitén. Tvärtom känns kameran robust. Smolket i bägaren är dock knapparna och reglagen som är ordentliga, men i minsta laget. Men det är förstås svårt att kombinera miniatyr-storlek med stora knappar. Vad Panasonic däremot kunde gjort bättre är dels blixten som känns i rangligaste laget, dels batteri- och minneskortsluckan som är svårhanterlig, både att öppna och stänga.

20140221__1210158

Panasonic DMC-GM1, LUMIX G VARIO 12-32/F3.5-5.6 @ 15 mm, 1/60 sec; f/3,7; ISO 200

En finess som GM1 likt många nya kameror stoltserar med är inbyggd wifi. Genom en app kan man via mobilen styra kameran – ta bilder och ladda över bilder till mobilen som sedan enkelt och snabbt kan delas på internet. Men appen har även mer avancerade funktioner och via sin telefon kan man flytta fokuspunkt, justera exponering och vitbalans med mera. Vad jag däremot märkte var att raw-filerna inte fördes över till telefonen, endast om man fotograferade med jpeg eller raw+jpeg kombinerat kom filerna över. Detta var inget som framkom i instruktionerna och kändes klart märkligt.

Sammanfattningsvis är Panasonic Lumix GM1 en mycket kompetent kamera som presterar högkvalitativa bilder i varierade situationer. Att hanteringen på grund av små reglage och knappar inte blir fullt så enkel är smolk i bägaren, men som en snapshot-kamera fungerar den mer än väl. Prislappen på ungefärliga 7000 kr är också klart överkomligt med tanke på den bild- och byggkvalité man får.

+ Liten, lätt och kompakt
+ Bra bildkvalité
+ Välbyggd