Recension av fotohandbok om natur och landskap

Recension av boken ”Bättre bilder / Natur & landskap” av Martin Borg

Förlaget Dext ger ut en lång rad fotohandböcker med olika fokus och upplägg. I just det här fallet är det natur och landskap som avhandlas och upplägget är 71 ganska korta tips uppdelat på åtta kapitel.

"Bättre bilde / Natur & landskap" av Martin Borg.

“Bättre bilder / Natur & landskap” av Martin Borg.

Martin Borg beskriver sällan exakt hur läsaren bör göra, men ger många ledtrådar och tips om hur man kan tänka och hur man kan utnyttja olika situationer. När kan motljus vara effektivt? Varför kan det vara en idé att “rama in” sitt motiv i en bild? Varför kan en grupp av vasstrån vara effektivare som motiv än ett enskilt strå?

Ibland blir råden väldigt konkreta, som att åka till Norge eftersom det är “eldorado för natur- och landskapsfotografer”, men över lag är “Bättre bilder / Natur & landskap” framför allt en inspirationsbok där bildexemplen tillsammans med texterna pekar läsaren i rätt riktning. Här finns gott om bra tips för den som vill få idéer och utveckla sitt fotograferande och flera av råden är lämpliga både för nybörjare och de som fotograferat ett tag.

Tyvärr är bilderna något ojämna. Inga är dåliga, men jag blir ofta mer inspirerad av texterna än av bilderna och en fotohandbok ska klara av både och. Här finns bilder som smart använder naturens naturliga linjer och här finns bilder som ser ut att grunda sig i smarta idéer och Martin Borg har med många fantastiska bilder, men jag hade velat ha riktigt hög nivå till varje stycke.

Däremot gillar jag verkligen att det är så stor bredd på både tipsen och bilderna. Där vissa fotografer nischat sig i en stil som är lätt att känna igen verkar Martin Borg röra sig i ett brett spektrum med en stor variation av motiv. En imponerande bredd som tillsammans med många bra tips bland texterna trots allt gör boken väl värd en genomläsning för natur- och landskapsfotografer som fortfarande har en del att lära.

• Alla våra bokrecensioner.

Transparens: Vi fick boken av förlaget Dext.