Personlig och genomtänkt guide till fågelskådning

Det har vid det här laget släppts många böcker som skulle kunna kallas “en första guide till fågelskådning”. Det här är en av de trevligaste.

Peder Edvinsson är troligen inte ett okänt namn för många av landets fågelskådare. Hans porträtt av fågelskådare har i många år förgyllt Club300:s medlemstidning “Roadrunner” och han är numera även aktuell med podcasten “Fåglar finns”. Dessutom ligger han bakom den mycket läsvärda boken “Fjärilsmannen”. Den här gången ger han sig i kast med att ge en djupgående introduktion till fågelskådning.

Omslaget till “Fantastiska fåglar” av Peder Edvinsson med foton av Hans Falklind

De flesta fågelskådare har kanske börjat sin bana med att bläddra sönder en fågelbok och drömt om att få se och lära känna alla de arter som avbildas i de pedagogiska målningarna. En fågelbok (eller en fågelapp) och en kikare är allt som behövs för att sätta igång med fågelskådningen egentligen, men som nybörjare är det inte dumt att också köpa en bok om fågelskådning. Till exempel “Fantastiska fåglar”.

Genom att låta de renodlade fågelböckerna ta hand om artbestämningen kan “Fantastiska fåglar” fokusera på allt det där andra som fågelskådning handlar om. Hur man skådar, hur fåglarna lever, vart man ska bege sig för att se många arter, hur man kan hjälpa fåglar och smarta, personliga tips om hur man avgör vilken art man har framför sig. Ett sådant exempel som Peder tar upp är att titta efter det vita på fågeln. Kanske har den vita kinder, vita fält på vingen eller en vit “övergump”. Genom att fokusera på det vita kan man ofta skilja två liknande arter från varandra, menar Peder. Ett smart knep, som åtminstone inte jag tänkt på tidigare.

Det som gör “Fantastiska fåglar” till en utmärkt bok för nybörjarskådaren är att den är så genomtänkt. Den lyfter de viktigaste aspekterna, vilar på forskning, svarar på vanliga funderingar, har med en hel del nya tankar kring fågelskådning som inte finns med i varenda bok och så är den lagom personlig. Här finns lite korta berättelser om författarens skådande, men alltid som talande exempel för det kapitlet handlar om. Det känns aldrig krystat.

I slutet av boken kommer också en serie förslag på hur vi kan förbättra situationen för fåglarna. Här kommer också två stycken som står ut från mängden genom sina starka åsikter och debatterande form. Rubriken “Sluta med jakt på fågel” är tydlig och det är även Peder Edvinssons ställningstagande och argument för varför jakt på fågel helt borde upphöra.

Peder Edvinsson är en skicklig skribent, han kan uppenbarligen ämnet och han har tillräckligt med egna idéer för att inte “Fantastiska fåglar” ska bli en bok i mängden. Till det bidrar även Hans Falklinds bilder som på många sätt påminner om texterna – tydliga, talande, pedagogiska och träffsäkra.