Oxhackare varnar noshörningar för tjuvjägare

Rödnäbbad oxhackare. Foto: Profberger at English Wikipedia, CC BY 2.5, Link

Spetsnoshöningar som har rödnäbbade oxhackare på ryggen är mycket bättre på att känna av och undvika människor och tjuvjägare, jämfört med noshörningar utan de fästingätande fåglarna.

Rödnäbbade oxhackare brukar, som namnet antyder, sätta sig på boskap och äta fästingar och andra insekter från deras kroppar. En vuxen oxhackare kan äta 1 000 blodfyllda fästingar på en dag, men det är egentligen blod som de vill åt och de kan även ägna sig åt att hålla sår öppna på boskapen och de vilda djuren.

Medan de sitter på djurens rygg hjälper de dock till att hålla utkik och fungerar som varningssystem. Deras namn på swahili betyder “noshörningens vakt” och nu har ny forskning visat att det är ett namn som stämmer in bra på fåglarnas beteende.

Forskarna följde vilda spetsnoshörningar med radiosändare och upptäckte då att individer som hade oxhackare klarade sig betydligt bättre än de utan liftande fåglar. Spetsnoshörningar ser väldigt dåligt och det går att smyga sig bara några meter från dem om vinden ligger rätt och de inte hör den som smyger. Det använder sig tjuvjägare av och det testade även forskarna som en del av sin studie.

– Vårt experiment visade att noshörningar utan oxhackare bara upptäckte en människa som närmar sig i 23 % av fallen. När fåglarna larmade upptäckte noshörningen människan i 100 % av fallen och på ett medelavstånd på 61 meter, nästan fyra gånger längre bort än när noshörningar var ensamma. Faktum är att ju fler oxhackare som var på noshörningen, desto större avstånd upptäcktes människan på, säger Roan Plotz, ekolog vid Victoria University i Australien, som är en av författarna bakom studien.

Oxhackarna har dock minskat kraftigt i antal och har blivit lokalt utrotade på flera håll. Det innebär att många spetsnoshörningar nu lever utan hjälpen från de fästingätande fåglarna. Att återintroducera oxhackare i vissa områden skulle kunna få fler noshörningar att varnas för tjuvjägare, tror forskarna bakom studien.

Nya nattfoton avslöjar: Fåglar övernattar i giraffers armhålor