Överdriven myt att ekorrar tar fågelägg och fågelungar

Ekorre. Foto: Erik Hansson

Det förekommer ibland uppgifter om att ekorrar äter fågelägg och fågelungar. Det verkar i stort sett vara en myt.

Olavi Grönwall, pensionerad ekorrforskare, har undersökt ekorrars matvanor och fann då att det i stort sett är en myt att ekorrar tar fågelungar och fågelägg. Han berättar för Land om sin studie:
– Vi analyserade innehållet i närmare 600 ekorrmagar och hittade bara fågelrester i fem av dem. Jag har en gång sett en ekorre gnaga på en koltrastvinge och skulle tro att det ofta handlar om att de äter på ett kadaver eller upphittade skalrester för att få i sig kalcium, inte att de själva dödar fågeln eller har sönder ägg.

Även i boken “Däggdjuren i Norden” skriver författarna att ekorrar förvisso kan äta fåglar, men “inte alls i den utsträckning som man tidigare trodde”.

Lars-Åke Janzon, numera pensionär, men tidigare jourhavande biolog och långvarig medarbetare på Naturhistoriska riksmuseet, skriver i en artikel i Natur och trädgård om en svensk studie där ännu fler ekorrars matvanor studerats. Av 1600 undersökta ekorrar hittades rester av fåglar, fågelungar och fågelägg endast i fyra stycken. Inte heller i den här undersökningen kan man vara säker på att det innebär att ekorrarna tagit hela ägg eller dödat fågelungar. De kan lika gärna ha ätit äggskal och fågelrester de hittat.

Kanske har myten om ekorrars aptit på fåglar uppkommit av att ekorrar ibland bosätter sig i fågelholkar och att folk då tror att de plundrar fågelbon?

Förslag: jakt på ekorre, hermelin, sångsvan och trana